SeDetIk LebIh

Thursday, January 19, 2012

Ketemu Alif…

Saya masih belum temui semangat yg hilang utk menulis.. tahun ini ... sy jd kuat berfikir.. apa yg mahu ditulis.. difikir2 dahulu... sudahnya.. merasa tidak perlu utk menulis.. perlu disimpan.. menjadi rahsia hati.. ecewah...  semangat seakan telah bertukar milik...  Mujur begitu.. tdak le kosong terus dan berabuk laman ini..  oleh yg demkian.. sy tampilkan sekali lagi.. IstiMewa... sang rajawaLi.. yg Selalu Mahu terbang tinggi.. Harap tidak Lupa... Daratan.. huhuhuhuhuhu.. jgn mare.. i gurau ajer..

Ketemu Alif…


Ah….Sang Rajawali belum bisa pulang menuju Tuhan...masih lagi belum sampai masanya...ke mana lagi mahu dituju...semuanya sudah fana....Rajawali tiada pilihan lagi…terus terbang menuju cahaya….ahhhh…cahaya yang terang itu tiba-tiba hilang…….bagaimana mahu meneruskan perjalanan tanpa cahaya….gerangan siapakah yang menutupi cahaya itu…detik hati Sang Rajawali….hati Rajawali terus dibentak dengan seribu persoalan….mana tempat lagi yang mahu dituju….ahhhh…terlihat akan Rajawali satu tetes….ya…satu tetes… terlindung segala cahaya…terlindung dengan tetes yang amat pelik…Rajawali semakin bingung…gimana cahaya yang seterang itu boleh terlindung dengan satu tetes?.....


Rajawali makin lemah….jalan menuju cahaya tiada terungkai….cahaya pula yang hilang dek satu tetes…nun jauh disana sepohon kayu…berehat la Rajawali di atas pohon yang amat tinggi..jauh sungguh perjalanan ini…sayup-sayup dipandang bumi Tuhan…terlihat akan dia…makhluk-makhluk alam yang masih lagi sibuk berjual-beli…ahhh..biarkan mereka…kalau itu menjadi cagaran sorga tuhan…teruskan lah…


Terkejut Rajawali….melihatkan pohon hijau yang disinggahinya …tegak berdiri lurus…seperti lurusnya Sang Alif….adakah ini petanda Sang Pencipta untuk makhluknya …..meluruskan hati sebelum pulang...bertambah hairan Rajawali…di manakah rakanmu Lam dan Mim….rakan seperjuanganmu…dimanakah bangsamu yang sama-sama merentasi zaman…bukankah kamu telah bersama-sama berjuang menentang Firaun dan Zamrud…bukankah kamu bersama-sama Ibrahim semasa dihumban ke dalam api yang marak….sama-sama bersama Muhammad menghadapi keluarga Lahab...tidakkah kamu bertiga sama-sama berjuang….ahhhh..kenapa kamu menangis pula Alif…bukankah kamu dimuliakan Tuhanmu…sehingga kamu diletakkan dibaris pertama…membentuk barisan rapi…bersama-sama 18 lagi rakanmu…menjadi tentera hadapan Tuhan membawa Rahman dan Rahim…bersama sebagai hikmah untuk menghancurkan musuh Tuhan…sehingga semua surat utusan tuhan…..kamu yang menjadi pembuka…ohhh…terlupa Rajawali…mungkinkah kamu sedih kerna kamu tidak dipilih untuk satu-satunya surat utusan Tuhan?...ahhhh…usahlah bersedih Alif…tiadamu dicari semua makhluk…. mencari-cari rahasianya…atau mungkinkah kamu sedih kerana prasangka makhluk Tuhan..yang hanya menganggap hanya Tuhan saja yang Mengenalmu…bukankah Tuhan Maha Memberi dengan Rahman dan Rahim..dengan hikmah ilmu…semua bisa mengenalmu..bisa mengenal rakanmu…dan bangsamu…jangan kau bersedih Alif…kernamu dan bangsamu bersama ..makhluk Tuhan mengenal kalam…dari kalam itu mengenal makna….tanpa makna…semua nya musnah..musnah dek saling menunjuk kehebatan..saling berdebat…sehingga rahmat Tuhan menjadi barang dagangan…sehingga kebodohan menjadi cagaran..jangan kau Alif berginjak dari makam mu itu..tetaplah engkau disitu…ataupaun kau sedih kerna rakan rapatmu menjadi menjadi wali samudera kekuatan barisan tentera Tuhanmu…usah la kau gundah Alif…disebalik rakan karibmu itu…terpateri nur kasihmu Alif….yang menjadi teman setia...untuk semua dibumi dan dilangit…untuk terus mangasihi Lam…mencintai Mim…




-RajaWali-


okey juga Kalu begini.. kerna itu pepatah mengatakan.. BerDua Lebih Baik... :D.. terima kasih menyumbang tulisan.. Harap blh  menulis lagi terus-terusan.... 

Daaa...

SeAdaNya

Thursday, January 12, 2012

DemaM LoRR..

Today, minyak kapak is my fren..  aduii sakit kaplak...


ihsan GuGeel..
HaiiiiiiCHuuuMMM!!
SeAdaNya

Saturday, January 07, 2012

MenCaRi AnNur...

Ada org tu kata blog sy tak glemer.. tak ramai pembaca.. dia lupa agaknya.. yg sy dah declare.. "aku menulis.. bukan kerana nama.. ".. semua akan tertulis mengikut rasa..    lps kotok blog ai.. pastuh suh jemput dia jd penulis jemputan plak... mujur kita ada hubungan istimewa.. so ai kata ok lah...   so utk catatan hari ini.. sy tampilkan.. penulis jemputan saya (wpun dia yg jemput diri dia senirik..).. sila sila... buat cam blog senirik yer....


An-Nur.



Sungguh pelik si Adam…melihat satu nama disebelah nama Tuhannya…bertanya la Adam….siapalah gerangannya itu…bukankah aku kekasihNya…kenapakah ada nama lain disebelah nama kekasihNya…soal adam…jawab Tuhannya…kerana nama itu lah dijadikan semua yang ada dilangit mahu pun dibumi…terungkailah segala kekusutan difikiran si Adam…rupanya ada lagi yang cahaya yang belum dizahirkan…itu la rahasia tuhan…sampai masa…terungkai untuk semua makhluk dibumi dan dilangit mencarinya…bertebaran la semua ke pelusuk alam….


Lahirnya ke alam nyata…bercahaya…seluruh pelusuk alam terang benderang….hairan sungguh…cahaya apakah ini…sungguh terang…cahaya ini telah menutup pintu alam dewa-dewi…kesedihan alam dewa-dewi berterusan..cahaya alam sudah menerangi..tiada lagi hubungan alam manusia dengan dewa-dewi..seluruh alam bertakbir…


Turunnya cahaya membawa rahmat….rahmat ke seluruh alam..mungkinkah terungkai alif, lam dan mim….mencari-carilah sang rajawali…


Rahmat yang dibawa bersama cahaya…bertebaran lagi seluruh makhluk alam ini..mencari rahmat itu…pelbagai jalan dirungkai..satu demi satu…mencari jalan menuju tuhannya…sungguh pelik cahaya ini…satu cahaya…pelbagai jalan pula yang terbentang..mana satu kah jalannya…jalan menuju ke sorga kah…ke neraka kah..atau pon jalan menuju Tuhannya…


Arakian itu, berjual beli la makhluk alam ini untuk cagaran syurga Tuhan..semua yang dirasa dan terlihat diniagakan ..sehinggakan semuanya bertuhankan sorga…sehingga lupa kepada kasih Penciptanya…neraka menjadi ketakutannya..sorga menjadi idamannya…terfikir sang rajawali…apakah sudah hilang rahmat yang diturunkan Tuhan kepada makhluknya…terbang lagi sang rajawali…tinggi menuju cahaya….di manakah cahaya itu…bukan kah cahaya itu membawa rahmat…oo….lupa pula sang rajawali…belum lagi terungkai yang tersirat..cahaya yang terlalu terang sehingga membutakan mata alam…tersimpan lagi rahasia tuhannya…


Membawa la sang rajawali mencari jalan tengah..tiada kekiri…tiada kekanan..jalan menuju Tuhannya …tiada apa cagaran yang mahu ditukarkan..tiada apa yang menjadi ketakutannya..yang ada hanyalah sekeping hati…putih bersih…bercahaya….seperti baru dilahirkan dari perut ibunya…balik pulang sediakala…mempersembahkannya kepada Tuhan…bertemu Kekasihnya…tiada bersyarat…membawa cinta yang agung…cinta yang diterangi oleh cahaya seluruh alam…cahaya….yang membawa kepada kasih sayang yang abadi…berdendanglah ia..dengan nama Tuhan yang ada padanya Ar Rahman dan Ar Rahim…ditumpahkan sedikit kepada alam ini..untuk semua merasa…nikmat syukur ... dan kasih sayang.


-Rajawali-


Amacam?.. agak2 bleh jemput lagi tak MaMat ni... @ nasihatkan dia bukak blog senirik... reti ke dia? ngeh ngeh ngeh...


SeAdaNya

Tuesday, January 03, 2012

LaP0r..

Aduii.. Raser nak terpengsan menunggu gaban dtg amik bawak pi makan.. Alkisah.. sekolah mula esok.. jadik.. mana plak nak di hantar otomen yang berdua tu.. jadiknya.. gaban aka bapak mithali bersetoju utk coti lagi demi keluarga.. Ai?.. boleh le nak gelarkan i selfish.. tak pe la.. kate la... tak kisah pown..

Ada benda nak tolis.. tapi tulah.. bila lapor nih... semua benda buat tak jadi.. nanti le yer... adui.. laparnyer.. laparnyer... oo gaban.. dmana kah dikau..!!

SeAdaNya