SeDetIk LebIh

Sunday, May 29, 2011

BeGiTuLaH SayaNg..

ITuLaH SaYaNg..




* CredIt to P. Ramlee dalam Filim.. Anakku SazaLi..

Tanya pada pokok apa sebab goyang,

Nanti jawab pokok angin yang goncang,

Tanya sama langit apa sebab hujan,

Nanti jawab langit tanyalah awan.



Awan nanti kata aku kandung air,

Sampai tempat sejuk aku pun cair,

Tengok dalam air nampak bayang-bayang,

Campak satu batu bayang pun hilang.



Tanya sama hati apa rasa sayang,

Adakah tandanya nampak dipandang,

Kumbang rayu bunga bulan dan bintangnya,

Punya tanda-tanda hubungan mesra.



Tanya sama hati pernahkah merindu,

Tiba masa lena apa mimpimu,

Masa berjauhan apa nan dikenang,

Bila difahamkan itulah sayang.



Jikalau tidak kerana sayang,

Kuntuman kasih tak mungkin kembang,

Andainya jemu mengganti rindu,

Jambangan mesra tentulah layu.



Tanya sama hati pernahkah merindu,

Tiba masa lena apa mimpimu,

Masa berjauhan apa nan dikenang,

Bila difahamkan itulah sayang.


PaDa  Hari inI.. Enam Tahun Yang LepAs.. saYa diTabal Jadi PermAisuri En GabaN..

"En. GabaN.. TerImA Kasih.. EnaM Tahun Hidup bersama.. andai terlanjur bicara, terkasar bahasa..tersumbang perilaku..Mohon Di Maafkan.. SaYa Sayang Kamu.. "




SeAdaNya

Friday, May 27, 2011

YaNg ManIs unTuk di KeNang..

Hari Pertama ..

Balik Sekolah Bila di Tanya..

"Cam mana.."

"Cammana Apa bu?"

"Exam.."

" Ha?"

"Periksa.. Boleh Jawab Tak.."

"erm.. Boleh.. boleh Jawab.."

".. ye...(biar betul bdak nih..).. Blh jawab seme?.. ye ke Senang?.."

"ha.. senang.. tapi tak blh jawab sikit sikit..."

omak dia pun..  tetiba.. tergelak besar.. nama pun ter.. tak sengaja..  cam lawak bila dia kata dia tak blh jawab sikit2...

esoknya tanya cikgu dia.. dia boleh jawab tak.. then cikgu dia kata..

"tataula.. smlm smpi serak2 suara.. " katanya..

"napa plak.."

"ye lah.. depa ni bukan paham pun peksa tu apa.. .. kecik lagi... tunggu je la result"

so.. wa tader le harap apa2... dgn dia demam plak lps tuh... dgn asik duk men otomen.. bila suh baca buku... dia takmo..

Dan hari ini ..

Cikgu dia kata Keputusan dah diumumkan.... cepat betul cikgu dia..  Semalam dia dah cuba bagitau ibu dia yg sorang nih..

"Ibu. AlIf Dapat No 2.."

tapi.. ibu dia ingat dia main2... mereka-reka cerita.. selalu tak percaya kebolehan & kemampuan anak.. di mata saya.. dia masih anak kecil... yang selalu dibimbangi gerak lakunya..

"Tahniah Nak..

TeriMa kasih untuk Khabar gembira..  "




Wpun keputusan itu blm melayakkan dia masuk universiti ke matrikulasi ke hapa..tapi bila dia adalah anak kita... Hidung kita akan kembang koncop...  heppi tak tentu pasal.. maka hari ini.. ibu dia makan aiskrim sundae mek donald perisa stoberi utk kali kedua minggu ini (br je lepas makan semalam...) ... hahhaha.. anak yang peksa.. ibu nya plak yang hepi terlebih... .. izinkanlah ye... ye lah ibu nak beli hadiah abah kata.. dia dah belikan.. hahah..  over betul mak bapak Muhammad Alif nih...


SeAdaNya

Monday, May 23, 2011

SeLamat Menduduki Peperiksaan

Series Benor tajuk nye ye.. Masa antor dia ke sekolah td.. sempat sembang ngn Teacher nya..

"Minggu ni minggu Exam yer.."


"ha..?!!... siapa?.. Alif"


"Ye..  dah bagi dia bawak balik semua buku... dah pesan kat dia.. suruh baca kat rumah.. ulangkaji.."


"ye?.. dia tak cakap apa pun...mmg ada buku.. tp tak ulangkaji pun.. buku Afiq pun ada dalam beg tuh.. tersilap kut.."


".. oo ye.. tak per.. nanti sy keluarkan"

dan dia.. macam besa.. macho je  trn dr keta... menoleh tdak.. babai pun tidak.. huhu.. kalau kat umah siap lentok kat ibu... kontrol kunun... huhuhu..  kalau tanya dia depan pintu sekolah dia.. ibu cium bulih?.. mesti dia jawab tak blh... huhuh.. so tak yah tanya.. cium ajer ...

wow... rilek btul budak nih.. tak cakap pun dia ada exam minggu nih..  patut le takder home work minggu nih.. dah takder homework.. main sakan le dia kat umah.. dr main otomen.. main masak2.. main pondok... main kebun2.. segala macam main le... yang omak ni .. pun meraikan.. anaknya tiada homework.. berialah semalam bosan2 tatau nak buat apa...

ape pun Nak,
... Sebentar Tadi Ibu Tadah Tangan.. Mohon Urusan mu Dipermudahkan... Ameen...



SeAdaNya

Friday, May 20, 2011

TeRiNgIn.. & KeiNginaN..

Dalam Hati Wa ada TAman ... sebab Itu suker sangat nonton ini..


 
Saaaangat sukeee nontonnyer..

tapi biasalah kan.. bila nonton di TiFi.. (TiVi) ngak boleh diganggu.. nanti terlepas babak.. suweet muweet gtuh..  mana mungkin bila sudah ada suami.. sudah punya anak-anak tdak diganggu masa nontonnya kan..?.. kok masa itu mau ditanya.. mana kopiah nya.. mana kain pelekatnya.. mao susunya.. mao.. nasik.. kok lapar segala taim taim show taim ituh kan.. sudahnya..  mulutnya moncong aja... 

 peh.. kok berbelit lidah cakap macam mak banang n mak neng nih...  so..  hadiah di hari ulang tahun perkahwinan sy tahun lepas ialah.. ini..




"Apakah yang Sanggup dikorBankan demi Cinta.."

Thanks Gaban.. dia tau.. wa korbankan Masa nonton Nur KAsih.. Utk TAman-taman dalam hati wa... mulut moncong tu besa la.. wa kan drama queen... huhuh..


jadik bila cemmalam.. ini sudah menemui penonton...



wa sudah tak senang duduk... kepingin banget mau nonton...  tak kisah le.. tak best ke.. best ke.. tapi nak tengok jugak..... :D

 Sudah ada yg ajak dating ye... :D maka mood research wa ari ni.. agak terganggu...    AdUii...

SeAdaNya

Tuesday, May 10, 2011

@Tas nama Kasih iBu..

Sekadar ingin merakamkan.. detik anak saya yang dah sekolah tu.. menyambut hari ibu... bagus betul cikgu sekolah dia.. tatau le.. apa yg cikgu dia cakap & ajar dia.. tp yang pasti.. sabtu ujung minngu lepas.. dia tidak mahu mengikut abah kemana-mana.. mahu teman ibu.. mahu tolong ibu kemas umah biar cantik...sehari sebelum itu..  petang  jumaat masa balik sekolah.. dia hulur benda nih...



katanya:

"Nah Ibu... Eppi BiRthDay Ibu.."

Ekekekke.. boleh le Alif... Terima Kasih hai Anak..


hari sabtu wa pun bajet masak sedap2...  masak ini...



ha.. sama tak dgn yang ini... 



panduan nya  wa amik dari buku ini le.. (wah dah macam cik sera dah karangan gue.. hihih)


namun ada dua tiga benda yang wa langgar jugak...especially bab hias menghias..sib baik den kawen ngn gaban mesia.. kalau den kawen ngn gaban jopun mesti mak mentuo den tak bekonan...  tak sompek nak hias maa.. dah ada org tanya dua tiga kali.. dah siap masak ke bulum...  huhuhuhu.. yg penting.. selain dr kerjasama ialah...asal gaban suka udeh deh.. 

dan wa masak ini juga..


 
sbnarnya wa nak masak  tom yam p0ktek kegemaran gaban.. yg dia suka makan kat @hmad Se@food.. tapik sebelum gue keciwa.. kalau dia makan .. dia akan kata.. tak sama pun.. @.. awat rasa lain.. so wa.. tukar nama dia.. wa amik tajuk sup yg ada dalam buku td.. so wa tabalkan.. sup ini sebagai Sup Siam... huhuhuh.. janji blh makan udeh.. persembahan.. sekali lagik... ouuuTT!!..

dan budak dua org ni kata...




"CeDap le ibu Masak.."

Gaban tak ucap apa-apa pun kat wa.. ye lah.. saya bukan Ibu dia kan.. dia kena ucap kat Mama la kan bukan kat saya... namun begitu..sy anggap.. lampu ijau yg dia bagik.. supaya sy blh ronggeng ngn kawan.. dari pukul 7.15 pagik.. kuar rumah.. .. pergi.. trekking ke pantai Ker@Chut.. dengan kawan-kawan. trekking 1 jam setengah.. peluh-peluh tak hengat..jumpa pantai cantik.. mandi laut... main ombak... muko sunburn.. naik bot...


lps tuh... otw balik pigi makan2 ngn Nur@ yang dah nak balik jepun...  smpi le  maghrib.. baru hingat nak balik....  adalah hadiah hari Ibu Dia Utk saya sebagai Ibu Pada anak-anak dia.. jadik utk lampu ijau itu.. saya isteri kekanda  ocapkan.. terIma KaseyyyH...!!..


utk Ibu Saya Pn. Hjh Masturah Hj Hashim...

 "Terima Kasih kerana melahirkan, membesarkan.. dan mendidik..."

dan Ibu Mertua Puan Hjh. Che Azizah Ibrahim..

"Terima Kasih kerana menerima saya seadanya saya..."


dan kepada ibu-ibu saudara saya... mak Tam..
 mak tam especially..  makcik paling best... !!

 mak teh.. mama Neng.. Mak Usu..Mak yee.. U all seme best..!!

Tidak terlewat utk mengucapkan....
SeLamat Hari Ibu...

Kerana hari-hari adalah hari utk Ibu... maka
RaiKan Lah..
SeAdaNya

Friday, May 06, 2011

R.I.N.D.U

HooRay.. rasa Cam nak lompat2... Dah selesai urusan pemarkahan budak2 nih..  Kelegaan Tahap melampaui batas.. sampai.. dah tatau nak buat apa.. niat nak beronggeng.. tapik nak ronggeng camne pun dah tatau.. plus.. member sekutu ronggeng .. dah kurang sorang.. jadik almaknanyer.. lompat sorang2 je le dalam bilik nih ha.. mm.. member ituh.. ikot suami katanya.. mithali sungguh minah tu.. huhuhu.. i tau u tgh baca.. ahahahha

 gue bukan manyak member pun kat opis nih.. member besa2 tu ade le.. seme wa member.. tapi bukan seme suka member ngn wa.. huhu. tapi wa ok.. menten ajek.. ari2 makan nasik jugak... :D.  ye lah.. bukan seme org suka kita kan.. dan wa pun bukan suka seme org .. wa pilih2 jugak.. so apa ada hal.. huhuhuh..

erm.. ngantuk pulak.. lapar pun ye.. oo ya.. sblm kita memenuhi tuntutan jasmani.. wa nak citer pasal  malam rabu lepas ..  tgk satu cerita nih.. the deep end of the oc3an tak silap tajuknya..  dari pokol seploh smpi kul 12... wa layan sorang.. layan pun dah setengah jam lewat.. tapi sedey betul cerita tuh.. kisah pasal rasa rasa RINDU seorang ibu.. yang hilang anak selama 9 taun.. lps tu jumpa balik.. wpun jumpa semula selepas 9 taun.. tp   dia terlalu asing utk anaknya... huhuhuh.. sedey betul... 1 jam setangah air mata meleleh.. letih betul rasanya... letih sbb tgk cerita sedey... menangis satu jam setengah..mana tak lelahnya..  wpun happy ending.. tapi wa nangis jugak ujung nyer.. sbb syahdu.. tersentuh naluri keibuan wa..huhuhuhu.. camner le dorang blh buat citer terkesan cengginih..

tak cokop satu jam setengah..  trs i tdoq ngn otomen2.. cium puas2.. tdor kat sebelah... pastuh i sambung lagi nangis sorang2.. Over betul le!!.. tu yg i malas nak baca paper ke.. baca magazine ke..  suka sangat memasukkan diri dalam situasi mereka.. sudahnya..  sedih sensorang tatau ujung pangkal..

and now.. tringat kat mak kek kampung.. kalau wa tak sanggup berjauhan ngn anak2 wa.. antar sekolah pagi.. petang dah tringat.. camner le perasaan mak bila duk berdua je ngn ayah.. n tggu je ntah bila la anak-anak nak balik kampung.. ntah berapa dalam agaknya rasa RINDU dia pada anak2...   


SeAdaNya