SeDetIk LebIh

Monday, January 31, 2011

kEriNg

Tadik macam banyak sgt yg nak ditulis.. but now.. !! satu ke hapah pun tatau nak tulis apa.. dari kutulis padam ajerk..  baik gue buat keje lain yg lebih bermunafaat..  tgk le,, kalau cuaca okay kang.. dpt le ide tuh.. huhuhuhu..



SeAdaNya

Tuesday, January 04, 2011

HaRi PertaMa UnTuk dia..

Erm.. mencari sekolah untuk dia memang mencabar.. eksaited sebenarnya..  dr umur dia 4 tawwun.. ibu dah cari tempat utk dia belajar.. tp tertangguh bila hari nak pi ukur baju.. wa ternampak bakal cikgu dia tidur.. n budak2.. buat suka hati je kat taman didikan terbabit..  mgkin Cikgu tu tak sihat.. tapi takkan cikgu2 lain tader.. mgkin sekejap je.. cikgu yg lain keluar.. tp dlm sekejap tu .. macam-macam ada.. dan macam-macam blh jadik....  tapi tak baik la kalau sy nak bising2.. tgk dgn mata jgn percaya kata org..  apa pun deposit ibu kat situ hangus!!.. tak palah kan.. mmg bukan rezeki kita lah tu kan..

Berbalik pada pilihan taman didikan.... taman yang mana .. pusat didikan mana.. sudahnya.. sy kembali kepada langkah.. "kita survey2 dulu le.. ".. hati berat dah nak menghantar.. mgkin tempat itu bukan yg terbaik utk dia..   akhirnya..  tertangguh le.. kekal la Alif menjadi Senior di TASKA tmpt kerja ibu nih..  agak2 ..  kalau sekolah betul .. dah jadik pengawas dah anak ibu.. huhuhh

Cari punya cari.. tanya punya tanya.. mcm2 cerita yg diberitakan.. yg habis beratus utk pendaftaran, tetiba anak tak mo pi.. yang beribu pun ada daa... waallaweh.. sakan nak sekolah skrg.. dulu den tadika KEMAS je.. wpun org panggey sekolah makan.. tp seronok betul sekolah kat situh dulu..  ada uniform.. ada makan2.. ada main2.. ada pentas besar kat sekolah tu..  hari2 main2 dan belajar.. nasib tak baik.. lari lintang pukang sbb ade ANNE ( org india yg gila kat kampung den dulu..) .. dia selalu ceroboh masuk sekolah.. kita org akan lari naik atas pentas.. Anne akan nari2 kat bawah.. n kita org nari2 kat atas ejek dia.. huhuuhu..  sakan.. tader plak emak bising takut anak2 dia kena usik ngn org gile.. huhuuuhu.. sangat la tak sama zaman dulu dan sekarang..

 Cikgu i nama dia cikgu Rosnah n kak Rose, kak rose tuh kira assistant la kut.. sbb tu tak panggel cikgu..  smpi skrg hengat tuh.. sbb tu le.. nak carik kan tmpt yg terbaek utk dia nih ha.. sbb ibu dia tau.. tmpt pertama nilah yg akan dia kenang smpi bila2.. alahai.. macam cinta pertama jugak.. kan.. lu org kenang tak smpi bila?.. huhhuh..  ececce.. malu2 plak..  

tapi itulah .. ada gak yg kuarkan statement..

"alah.. buat apa lah budak kecik2 dah sibuk2 nak suruh sekolah.. kesian.. biar le dia main2 dulu.. nnti masuk darjah satu.. dah bosan.. kalau dah pandai tu.. pandai jugak.."

ntah le.. bak kata org.. zaman dah tak sama kan..  yg saya tau.. sy cuma mahu memberikan yg terbaik untuk dia.. hanya yang terbaik.. cuma ntah yg mana satu yang terbaik..  jd pilihan sy ada satu taman didikan .. bukan le.. yg beribu2 yurannyer. bukan le besar2 bangunan nyer.. bukan le ramai2 pelajarnya..  uniform nye pun tak siap2 lagik..bangunan nya pun cikgu dia yg cat sendiri..   smlm sy tanya.. classmate dia pun br 5 orang.. tp di situ.. paginya mengajar  kira-kira, menulis, bermain dan petangnya mengaji... erm.. kiranya.. cikgu ini dapat mengisi ruang kosong yang sebenarnya sy perlu isi untuk dia.. 

sepatutnya..  slps maghrib sy kena ajar dia mengaji..  tp sessi itu kadang2 tidak terjadi begitu.. kerana ibu nya pun terkejar2 sana sinih.. mana nak mandinya.. nak dinner nyer.. tak pun.. masa tuh.. br je smpi rumah.. atau kalau terjadi pun.. dah macam emak singa dah.. panas ajer.. dah huruf Kho' disebut huruf 'M'.. mana la gue tak geram..  sbb tu sy tak mahu sbb kesibukan saya..  dia yg rasa kesannya.. kalau iklan susu formula tuh.. umur awal nih la.. saraf2 otak berhubung.. maka maklumat akan mudah utk diterima.. gtulah ye..

maka.. semalam adalah Hari Pertama untuk dia.. Si Comel saya.. Saya menjangka kan.. slps di sediakan tentang betapa seronok nyer sekolah.. blh belajar.. pakai baju sekolah (wpun uniform tak siap.. i belikan jugak baju t shirt putih n track biru gelap).. supaya dia terasa semangat utk bersekolah tuh..  saya angan-angankan.. dia akan .. galas beg.. salam tangan saya.. cium pipi.. kuar dari kereta, lepas tuh terus babai saya..sambil jerit  "babai ibu.. kerja baik-baik!!.."..  n dgn macho nyer duk kat kelas dia...  hahha.. tp ropanya itu angan2  ibu dia ajer.. huhuuhuh.. u all blh bayang kut apa jadik... huuuhuhu.. sila bezakan persaan dalam gambar2 berikut.. huhuhu..

 Ni  masa pagi2 lepas mandi tuh.. heppi je muka .. sbb nak masuk sekolah..



 
Smpi sekolah..

+ Alif nak apa?
~  Alif nak balik rumah..

+ Rumah mana ada orang .. ibu kerja .. Abah kerja..
~  ........

+ Alif duduk kat sini.. nanti ibu amik gambar tunjuk kat abah..
~ ......

(ibu pun amik le gambar..)

+ Ha.. tengok.. ok tak ok tak..? Nanti ibu tunjuk abah..
~  ... Tak Ok...




Muka dah masaaamm ajer kaann.. tak padan dgn senyum macho pagi2 tadik...

dan sangat tak padan bila dia pernah jawab soklan abahnyer seperti berikut... 2-3 hari sebelum sekolah....

 "Alif kena pegi sekolah.. Belajar pandai-pandai.. Nanti Alif dah besar nak jadi apa?"

~... a.. a.. alif nak jadik PAWA RANGERS (Power Rangers)....


huhuhuhuh..

 bersama awek-aweks...





Bila ambil dari sekolah.. seronok dengar dia bercerita macam2.. so semalam.. adalah hari mood baik saya.. sbb walaupun itu Hari Pertama untuk Dia.. tapi.. itu Juga Hari Pertama untuk SaYa..  :D.. 

Syukur Alhamdu Lillah..
 Dia anak saya.. hadir dia dalam hidup saya, memberikan saya banyak pengalaman pertama.. Terima Kasih Sayang..



buat Anak ibu..
Terokailah, kajilah, pelajari... rasailah .. seluruh pelusuk alam.. yang di langit di Bumi.. Doa ibu dan Abah.. akan sentiasa bersama-sama Alif & adik .. selagi hayat di kandung badan.. 

Mohon Selamat, Perlindungan dan Kasih Sayang Dari Tuhan Semesta Alam... 
Amin Ya Allah...  Ya Rabbal A'lamin...


SeAdaNya