SeDetIk LebIh

Friday, December 23, 2011

RaSa..

KaMi Pejamkan MaTa...
Kami Sarungkan Kasut Tari mu...

HaRi ini.. Hati jadik berat..
berat melepaskan..

Langkah tari kami tidak sehebat kamu..
Kerana Itu .. kasut cantik itu milik kamu..

Tenang lah dalam rehat yang panjang..
anakku AnniSa..


SeAdaNya

Wednesday, December 21, 2011

ku PinJaM KaTa-kaTa..


"Untuk ke sana, kita perlu berada di sini dulu…~ MeOr"

Sebaris aja ayatnya.. tp byk yg melayang dipikiran sejurus gue terbaca kata-kata ini, tulisan dia yg sy hormati pandangan dan pegangannya..

terus... terusan merasa.. benarlah.. mungkin ketika ini sy rasa susahnya utk berada di kedudukan ini.. di tempat ini.. terus rasa mahu jadik itu ini.. tp betapa susah mencapainya.. terus sedar.. semua yg jd hari ini.. tdak begitu begini mengikut aturan dan percaturan sendiri.. semuanya kerana apa?... semuanya kerana apa.. kerana aturan Dia.. Dia berkehendak sy berada di keadaan ini.. menyediakan saya di keadaan ini.. utk apa-apa yg akan jadik di kemdian hari nanti.. mgkin sy akan dapat apa yg sy mahu dan idam2 kan.. dgn izin.. tp utk berada di situ.. di tempat itu.. di keadaan itu.. sy perlu di sini daahulu...  usah tanya soal kerana apa?.. soalkan dulu pd diri.. layakkah kita bertanya itu itni.. kenapa begitu begini... waduh waduh...

.. soalnya lagi.. sukar sungguh mendidik hati nan seketul ini.. 

SeAdaNya

Tuesday, December 13, 2011

R@s@

Akhir2 ini saya jarang menulis.. sebab?.. sy mahu kurangkan menulis semasa hati tgh marah? sbb akhir2 ini.. banyak benar yg mencabar rasa.. ujian bukan?.. jadi kalau boleh, maleh nak menulis sumpah seranah dalam blog ini.. sbb biasanya.. bila dibiar beberapa detik pastinya akan ok..

 tp pagi ini.. ditarikh yang canteq ini.. ada plak yg nak kacau  dan cabar lagi rasa saya ini.. sy akui.. sy mmg tak pandai nak manage rasa marah.. tak pandai nak kawal.. kalau rasa tak kena.. saya bantai aje... kalau rasa tak betul sy cakap aja..  seni dalam politik pejabat mmg tak reti..

Tp itulah.. bercakap yg benar itu .. di sini.. d tempat ini.. bukan le cara yg betul .. di sini..

kalau di ikut naik lemak.. 

 dan pagi ini sy cuma nak kata..

Pengurus@n mmg macam T@*K..... FullStoPP!!

geram..  maleh nak cerita panjang.. sapa yang sokong.. angkat le tangan.. tak sokong pun tak pe.. ade haku kesah..


"Jgn bersedih dan berduka.. Jika kita yang benar.. Pasti, Dia Beserta.. mahu takut apa? ~ Sebenar Guru"


SeAdaNya

Friday, December 09, 2011

HarapaN atas yakin pada Nikmat dan Janji Tuhan..

Salam Pagi jumaat semuanya..

Selamat tahun Baru.. 1433H.. 

AlhamduLillah.. dikurniakan kecukupan pada hari ini.. kasih sayang melimpah ruah.. reZki dari Tuhan semuanya..

kebelakangan ini.. diri merasa teruji hebat.. kesabaran kadang2.. berada di hujung tanduk.. semuanya sbb sy lupa, lupa, lupa dan tamak mungkin...

utk anak-anak ini.. Terima kasih.. kerana kalian sentiasa menjadi penawar jiwa.. utk saya yg sentiasa lupa tamak dan leka dgn nikmat dunia..

SemoGa Usaha Ibu dan Ayah Kalian dipermudahkan.. Amin..




SeAdaNya

Friday, November 11, 2011

a.P.a a.d.a p.a.D.a....

Tahniah le. pada yang mengikat janji.. izin berwali hari ini..
Tahniah juga pada yang menimang cahaya mata hari ini...
Semoga berbahagialah dan tenteramlah adanya dengan kurniaan dan rezeki yang diberikan..

15 Zulhijjah 1432H sudaH..

Dan budak ini menambah usianya setahun lagi.. bila menjelangnya Hari Raya aidilAdha.. ..

"SemoGa Yang baik-baik akan bersamamu dan akan jadi Milikmu.. Wahai sang puteri... Ameeeen..... "


Pagi td.. dia tak mahu bawa botol susunya ke sekolah.. katanya dia tidak perlukan botol lagi..
Fiqah : Akak dah Besaq.. takmo bawak botoi dah.. (anak den mmg pekat ckp penang yer..)..
iBu: ye ke nih?.. betul.. ni.. ?
FiQah: betui la..
Dia sudah 4 tawwun la... apa le ada pada no.. sbb d mata sy.. she is still my baby..
Ibu Sayang kamu .. lebih dari apa yang kamu tahu.. Abah dan abang aliF Juga begitu... walaupun kita orang suka buli akak.. huhuhuhuhuhu.. jangan mare.. !!

SeAdaNya

Friday, November 04, 2011

Saya & PerPusTaK@aN..

Guugelina..

Saya dan perpustakaan...
sy bukanlah gemar atau suka pergi perpustakaan.. sebetulnya sy tidak suka terikat dgn undang2.. .. bila di perpustakaan itu perlu Senyap!!.. Bila ko masuk je.. geng geng ulat buku yg series ajer.. geng geng genius.. skema, nerd terisi didalamnya.... kalo ko masuk ada bunyi je, seme mandang ye.. depa ni tak fokus ke hapa.. hahahah .. dulu begitulah.. skrg perpustakaan dah ada ruang senyap dan ruang utk bising, bukan bising.. bincang bincang le.. ada bilik yg boleh ditempah utnuk  diskusi.. untuk tgk movie... macam library di unibersiti ai.. dulu.. kelas universiti ai... walopon yuran amikn mahei skrg ni..

.. tp kisah silam zaman sekolah dimana perpustakaan adalah zon Jangan bising.. mempengaruhi saya utk .. malas ke perpustakaan.. Kedai buku lebih masyuk untuk saya... dan kedai buku yg ada tmpt duduk2.. n  baca buku.. lagiklah syiok.. tapik.. itulah.. kalau ikut poket.. perpustakaan menawarkan sesuatu yg lebih baik.. walopun bau buku di kedai lebih nyaman..

Ingat sy buat pembentangan arituh..? itu untk dapatkan biasisw@ sebenarnya.. bukan biasiswa sgt yg saya nak.. sy nak cuti belajar sebenarnya.. sesuatu yg baru utk kembalikan semnagat dan kekuatan dalaman saya.. semangat dah ilang..  tak payah le cerita.. kerja kat mana pun ada politik pejabat.. dan di sini juga tak terkecuali.. setakat ni alhamdu Lillah.. tidak le terkesan sgt, sbb di  f@kulti seme je okay2.... tp.. sy rasa ini yg terbaik perlu sy lakukan.. yupp!!.. Sy perlu majukan diri.. pedulikkan dgnn karenah2 yg tak ngam dgn jiwa..  dimana-mana pun begitu kan.. jdik tader hal sgt utk dibesar2kan..

 Walaupun tindakan ini.. bakal menyusahkan saya.. menyesaakkan jiwa.. tp tekanan akan melahirkan insan yg lebih baik.. sy harap saya tak jd air longkang yang bertakung.. dan membusuk.. walaupun nampak tenang ia terdiam disituh.. sy mahu jd sungai yang mengalir.. bergelora.. deras airnya.. tp dalaman nyer.. bersih.. suci dan menyucikan lagik.. itu la harapan dan cita-citanya..

dan hari ni.. slps mood tatau nak buat apa.. lps kena tembak masa presentation..

 dan hari ini .. pagi ini..sy ke perpustakaan.. dan biasanya sy akan dpt surat.. lewat antar buku... hahha.. tp sbb staff.. lewat pun tak kena denda,,... huhuh.. terima kasih perpustakaan yg semakin fleksibel dan bertolak ansur.. supaya budaya membca itu terus mekar dlm saya dan dalam kamu semuaaa..... perpustakaan seharusnya begituh... MESRA PENGGUNA... setuju tidak..?


SeAdaNya

Tuesday, November 01, 2011

huJan & BisKut pingPoNg


Tatau apa yg nak kongsi arinih..

 Hujan lebat ni.. teringat air kopi cicah biskut ping-pong.. sedap kok dapek nih.. huhuhuhuhu..

**ihsan Si GuugeLl

SeAdaNya

Monday, October 31, 2011

D$LR

Haallo..

Ingat post teringin hari tuh.. heheh..

sy bukan nak apa pun .. sy nak bli kamera yg best je pun.. dah lama ngidam.. tp sblm ni blh je bertahan dgn kamera digital yg gaban bli dgn harga yg mahal gak le (kalau dah ribu tu mahal le pado den) .... zaman tuh masih mahal lagik..wpun lps2 kawen i btau nak beli, dia macam tak setoju.. dia kata nantila.. sekali bila dapat anak.. 2-3 ari lps tuh trs dia bli.. (tanpa mintak pendapat i tau..pendapat i penting ssbb i ada citarasa sendiri heheheh).... anak punya pasal kan.. masa tu terkompius.. sayang anak .. tp tak sayang bini.. huhuhhuh.. saitan nirrojim le yg bisik2 taim tu gamak nyer... .. huhuhu... .. kalu tgk zaman skrg.. ratus2 tu dah blh dapat dig cam yg cangggih pun... 

ekceli i mmg suka kamera... tak kisah le kamera apa..  asal dapat amik gambar dan simpan gambar buat kenangan.. dulu masa belajar.. simpan duit sendiri.. smpi dapat bli kamera yg pakai kodak (filem) tu kan..harga tak hengat ..  brand nik0n kalu tak silap.. rasanya smpi dapat degree itu le kamera yg gue gune.. bila dah kawin pun masih le lagik guna kamera  saspen (saspen sbb lambat tau result.. gambar ok ke tak.. filem masuk angin ke tak...  muka cantik ke tak. mata lelap ke mata bukak.. silap haribulan mata merah huhhuuhh..).. hahahaha.. saspen le tuh.. (tp kawan sy sorang ni dah semakin suka plak ngn elemen saspen tersebut... dia ada kamera aras perut tau.. mau tau lebih tanya dia.. dia terrer .. )

smpi sekarang kamera tuh ada lg. . tp skrg jadik mainan Rafiqah ngn Alif je..  smpi dorang pun tak mo main dah .. kelaass budak2 sekarang.. iphone pun blh buat memain je.. fiqah pantang nampak iklan yg ada iphone mesti mintak i bli satu.. aduii.. taim den dulu..  nak ado tepun kek umah pun payah.. rejoki kao la nak yo..

balik pada digital kamera td.. so i blh je bertahan dgn kamera tu.. i bukan terrer amik gambar pun..asal bulih amik dan bulih tgk2 lps tuh.. bila tgk gambar anak2 masa kecik2 pun i blh nangis, insaf n bersyukur.. i kan suka  layan perasaan .... dah kesukaan nak buat camner..


dgn kamera tu jugak blh je i bajet pro n amik gambar kasik kabur2 dia nyer back ground.. heheheh.. tader hal punyer..




sampai le satu hari cik FiQah kita dgn jayanya telah menjatuhkan  atau dgn bahasa lbh tragiknya.. menghempaskan kamera yg menjadik lambang kasih seorang abah pada anak sulung dia..  huhuhu.. masa tu ingat blh repair.. so i menten je la.. asal anak sihat.. sudah.. barang duit.. boleh cari kata org..   sekali kos repair dia.. adalah lebih baik membeli baru.. tapik adalah lebih best jika pembelian baru itu adalah DSLR.....


 Panjang2 cerita .. payah tul le.. sebenarnya..en Onn dan Cik sera.. tlg jawab soklan ini.. kamu pakai kamera apa skrg? dan jika kamu berpeluang utk beli kamera lagik.. kamera apa yg kamu akan beli (maksud model D$LR brand apa.. model yg mana) ..  dan apakah nasihat kamu kepada saya..  atau sesapa sahaja sudi dan tunjuk ajar atau berkongsi pengalaman.. sbb sy memang akan tangkap jugak sebijik.. sbb sy dah smpi tahap mimpi2.. cuma tak mao ia jadik mimpi ngeri.. sbb sy belum smpi tahap blh lap hingus ngn duit.. huhuhuhu.. boleh komen terus di ruangan komen supaya gaban tau nak bagik hadiah yg mana satu... huahuahuahuhauahua... kata sayang!!... huhhuuhuhu


SeAdaNya

Tuesday, October 25, 2011

TerkeSan..

Macam pernah kubaca  tulisan seseorang yg menggunakan tajuk ini tapik shapa ya.. sori la kalo sy tiru kamo...

 tapi ia benar.. benar terkesan ya.. dia org biasa bagi dirinya.. yg selalu menyentuh hati shaya.. pada saya dia luar biasa.. 

Meor -pesta Jiwa...

 "Kita jatuh, dengan kudratNya kita bangun. Kita berdiri, berjalan bahkan berlari segagahnya kita, pun jika di dada kita penuh dengan nada yang sombong, pun ianya tidak bermakna..bahkan nilainya seperti hampas kelapa adanya, mungkin lebih dari itu, kerana hampas kelapa pun berguna juga untuk kehidupan kita.

Jika dikatakan kita bersolat atau beramal itu untuk mengharapkan ganjaran pahalanya, permintaan yang terbaik bagi saya adalah tenang jiwa. Kerana jika jiwa kita tenang kita tidak akan mengharapkan sebarang balasan berbentuk ganjaran pahala dan sebagainya. Tenang jiwa akan bikin kita neutral seadanya. Jika solat atau ibadat itu membawa kita ke lembah dendam dan haloba, itu mungkin ada yang tidak kena di dalam jiwa kita, sebab solat adalah suatu ritual penyerahan yang suci."

dan dia juga yang selalu membiasa-biasakan diri..

Zahiril Adzim


"Aku diam, dan bersyukur. Syukur lagi. Syukurnya aku atas setiap perkara yang aku terima hari ni, lebih daripada perkataan 'syukur'. Syukur aku bukan sekadar menyatakan syukur di blog aku ni.
Hanya Pencipta aku yang tahu.
Kerana Dia sahaja yang mengerti setiap perit dan hitam - hitam yang aku pernah mengadap sebelum ni. Nah, ini dia pulangan yang diberikan untuk setiap duka - duka lampau. Alhamdulillah."

 
 
Tuan-tuan budiman.. izinkan sy berkongsi catatan..
 
Semoga sentiasa dikurniakan keselamatan dan ketenangan.. Ameen..
 
SeAdaNya

TinG ToNG Ting tong..




SeAdaNya

Monday, October 24, 2011

k.E.n.@.P.a?

Udeh lama sy tak cabar diri sy..duduk dalam zone selesa.. tp smpi bila kan? hari ini sy belasah je mencabar diri.. sy kena buat pembentangan.. itu satu daripada 5 ke 6 syarat utk sy dptkan biasiswa sambung belajar..

Saya pun tatau kenapa sy buat ni.. dulu.. sy ingat smpi degree cokoplah.. lps tu smbg jugak.. then ingat smpi master cokopla.. then hari ini.. rasa nak menyambung jugak..

ntah le tak paham jugak pesal apa le nak buat benda ni..

now.. otw back to penang from Sh@h @lam.. klu btul nak buat kat sini.. nile yg akan dilalui selepas ni.. dan akan kena present berkali2 plak lepas ni.. dgn panel2 yg lbh kurg sama mcm td.. yg mana pembentangan adalah antar perkara yg paling dibenci .. termasuk le menghadiri sessi temuduga dan nak viv@..

adui.. betul ke nak buat ni..?  

SeAdaNya

Wednesday, October 19, 2011

i.N.g.i.n - i.N.G.i.N.aN

Teringin dan keinginan.. sy ada berbilang2 kehendak dan keinginan.. banyak!!.. pompuan kan.. mao cantik mao itu mao ini.. tapi semuanya sy simpan dalam hati.. jarang sy cakap2..kalau cakap pun cakap je.. tindakan ke arah menyempurnakan tu .. sy letak ujung2.. sbb yg didulukan ialah mereka2 yg saya sayang..

sekarang ni kan sy tgh mengidamkan satu benda tuh.. ya ampun!! tataule kenapa ngidam mcm tu sgt.. dah byk tahun sy boleh bersabar dan letak IA di ujung2.. kenapa lah sgt berkehendakkan IA sangat-sangat akhir-akhir ini yer....tp skrg ni.. tdoq mandi makan. asik teringat IA.. harus kah sy dapatkan  satu?.. haruskah...?

atau ... mgkinkah akan ada yg akan menghadiahkan Ia kepada sy..?.. kata sayang..... huhuhuhuhuh..



psst.. gambar dibawah tiada kaitan dgn keinginan saya..


**Nugget bantal peluk kata fiqah..bukan gambar sebenar.. ihsan gugel..
SeAdaNya

Monday, October 17, 2011

Le.bih Ba.Ik..

Utk Kesekian kalinya.. sign in.. then sign out...

 hari ini lebih baik dr semalam.. dan moga-moga esok lebih baik dari hari inih... mana tau esok boleh tulis panjang-panjang... :D....



SeAdaNya

Saturday, October 08, 2011

k.O.S.o.n.G

Rindu..? Silakan merindu yer.. 

Kosong... dalam kepala.. dalam hati... sampai tatau nak tulis apa...

Kita menung2 dulu la yer...


SeAdaNya

Tuesday, September 20, 2011

RiBut.

Di pejabat.. petang.. Ari pertama kerja utk mggu ini .. semalam coti.. selepas mensetelkan kerja yg dasat  ahad lepas.. dasat le.. debaran tu dasat...

pagi td invigilate..  ngantuk beb!!.. asalnya kena jaga di laman SisW@.. tp masa ttgn kehadiran kisah nyer  kena jg budak2 yg di isolasi..  kes budak2 yg sakit dan ada sindrom yg ada kelainan dgn pelajar lain.. contoh.. kalau exam 2 jam jd 3 jam.. kalu exam 3 jadik 4 jamm.. mujur paper td 2 jam.. lajak2 pun 3 jam je le.. 3 jam kalu.. lajak jadik 4 jam...  mula le ada keraguan ttg kesanggupan utk mengawas secara terhormat.. hihihih..  di sini.. kalau mengawas itu tdak boleh buat benda lain.. dolu .. masa gue belajar dolu.. lecturer siap baca paper lagik.. tade hal..

 tp yg tak paham nyer..  mmg le di asingkan tetapi.. dorang tak plan utk asingkan penyakit berjangkit dgn budak2 sihat yg kelainan upaya nih.. agak musykil di situ.. kesian plak kalu terjangkit penyakit kat budak2 tuh..

tadi denagr buji deruan kuat.. ingat ada org menolak barang..  salah.. rope2 nya bunyi angin yg sgt kuat.. mao ribut gamaknya.. takpe lah.. itu ribut di luar.. dalam hati pun ada macam2 ribut...

 Ribut pun ribut le... Angin Tofan lagikan di rasakan.. inikan pulak ribut ributan.. coma kan lebih damai jika  angin sepoi-sepoi bahasa.. tapi gmana mao sedar nikmatnya jika tdak dirasa ribut-ributan... 


 daaa mao kerja.. sbb kena balik awal.. otomen Alif dah pesan suh amik dia awai... ..

SeAdaNya

Monday, September 12, 2011

Saya StrEss..

Semuanya serba tak kena.. penyakit gastrik ni pun mula la dtg nak nyinggah.. (tau le rayer kan)..  bila penyakit tu mcm nak datang balik..  tau le saya, alamat stress le tuh.... wpun  coba di sorok2.. tp kita tau kan.. kalau kita stress.. makan dah tak rasa sedap.. tdo wpun lena smpi tak sedar nak bangkit awai.. tp bila bangkit badan rasa sakit2..  rasa letih ajer.. hurm... 

Wpun sy stress.. tp sy senyum2 juga bila  dgr lagu senyum Malique n Najwa.. sy rasa sonok plak bila ada org tapaukan lemang ngn serunding wpun dia buang rendangnya sbb dia takut basi.. (bang rendang lambat basi bang.. huhhu..setey..)... gua senyum2 juga bila masa drive alif pegang n gosok2 tangan gue... wpun tak cakap apa-apa..  gue senyum2 juge bila kakak fiqah.. amik tangan gue.. n letak atas bahu dia.. semuanya mao manja2 sama ibu yg stress.... wpun semalam berbakul2 kena serang dgn ibu nyer yg stress... 

 sy selalu lupa.. yg hidup sy bukan sorang2... sy selalu pikirkan apa yg sy hendak.. kenapa org sekeliling tak paham apa yg sy hendak.. walhal.. sy yg selalu tak paham siapa saya.. dan kenapa sy perlu bersyukur .. berterima kasih dan berlapang dada dgn apa yg ada......hidup begitulah... pahit masam manis tawar... wpun apa rasanya.. Raikan Lah.. harap22 boleh berklapang dada.. dn bertemu penawar utk penyakit jiwa sy nih..... Senyum sokmolah...


K.. bersiaran lagi di lain kali.. pagi2 senin ni jom layakan Lagu nih..  al masyuk le jugak.. .

Senyum senyum senyum

Senyum senyum



Verse



Kacak luar

Kacak dalam

Kacak dengar sini

Kalau saya senyum

Awak mesti senyum sekali

Kalau kita senyum

Semua orang berjangkit

Bila semua orang senyum

Dunia tiada penyakit

 
Senyum

Tak perlu kata apa-apa

Senyum

Tak perlu kata apa-apa

Senyum

Tak perlu kata apa-apa

Senyum

tak perlu kata apa-apa



Akhirnya sempurna tiga album pertama

Bunyi macam koleksi hits terbaik orang lama

Dah ku kata ku takkan henti sampai tua bangka

Kalau habis abjad aku rap dengan angka

Satu dua tiga anugerah diterima

Oh itu tahun lepas tahun ini cuma dua

Tersenyum tiap kali kalah dengan Nurhaliza

Ditertawakan oleh anakku Inca Medina



Oh Inca Medina orang secantik nama

Cantik luar cantik dalam cantik macam mama

Hati macam grandmanya anginnya macam papa

Kalau dah merajuk nampak muncung sampai sana

Sebelum jadi drama dah tahu nak buat apa

Nyanyi balik lagu ayat lama ayat mama

Wanita hari ini jaga sensitiviti

Kalau buah hati merajuk boleh cuba ayat ini


Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini

Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi

Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit

Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

 
Ay buai tinggi-tinggi sampai ke puncak awan

Dengan kumulus dan nimbus aku berkawan

Aku bukan rupawan aku bukan jutawan

Tapi aku punya satu senyuman yang menawan



Baru mukadimah nampak macam sudah tertawan

Dengar kata hati perasaan jangan dilawan

Kalau takut mula-mula kita boleh berkawan

Duduk dulu biar ku belanja kopi secawan

Apa rasa sentiasa jadi bahan perhatian

Apa rasa jadi cantik kacuk cina pakistan

Apa rasa jadi seksi suka tak diperhatikan

Apa rasanya terima bertubi-tubi puji-pujian



Tu boleh pun senyum cantiknya gigi

Sepuluh markah penuh seharusnya ku beri

Wanita hari ini harus pepandai puji

Kalau dia jual mahal boleh cuba lagu ini



Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini

Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi

Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit

Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit



 Malique Ft. Najwa
Senyum:






SeAdaNya

Tuesday, September 06, 2011

RinDu..?

Rindu ke? ikikikik.. sakan acik bercuti ha... lega rasanya.. org kata kalau kita masuk kerja.. lps tu sat saja dah tiba waktu balik.. tu petanda rezeki berkat le tuh.. mudah-mudahan gtu le.. kerja ni.. wpun hari -hari kerja tapi tak abis2.. ada aje benda perlu dibuat..   ada aje yg kena buat..

 masa dirasakan cepat sgt berlalu.. umur pun dah banyak.. Alhamdulillah.. masih bertemu ramadhan dan Syawal tahun ini.. masih diberi kesempatan utk mohon maaf  maafin sesama manusia..  tp tatau le..  sama ada hati ini telah menggunakan kesempatan sebaik mungkin..ada yg boleh bersatu.. tp masih ada rasa berpecah dihati.. entah le.. duniawi sangat gamaknye... pelan2 ye... sy akan cuba maaf maafin seikhlas2nya..

yep.. seminggu lebih bercuti..  mmg sesungguh2 nya bercuti.. ada le sehari dua .. gue guna time cuti utk marking paper student.. yg lain.. duduk di kampung... jadik ibu, anak, isteri n menantu sejati kata org.. ikikiki..  asik  berbakti dgn majikan... keluarga nya bila mao digembirakan hatinya..? masa raya2 gini le kan.. .. 

Hari ni.. hari selasa.. dan hari pertama kerja lepas raya.. kelas ada 3 jam.. sejam dah setel td.. tp ada le 2 org aja stodent nya.. sudah nya gue yg pelik.. sapa plak nak amik exam.. gue ke budak2 nih...  soklan yg diberi suruh disetel masa coti.. pun tdak di bikinnya.. meraka bilang.. raya sakan... org ramai dtg beraya di rumah.. Lohh!!.. 2 kali gue pikirin.. mau exam ngak ini budak2.. adui...

Gue ajarin ajer.. raya2 ni.. malas mao marah-marahin.. malas leter leterin..    malas plak nak padamkan bunga-bunga api di hati stodent gue yg 2 org itu.. sah2 depa yg susah payah mai.. org lain yang tak mai .. tak patut pulak org lain yang nak di  tazkirahkan..  org lain buat silap.. org lain yg kena marah..

now.. tgh lapar... tgh tggu member abis kuliah.. nak lunch.. poning dah kepalo acik ha.. pagi td.. bekfast roti gardenia smbl ikan bilis yo dongan air sojuk.. dah sebulan poso.. terlupo lak rutin yg kono  sarapan pagi2...

oo ya..

Salam EiDulFitri Dari saya dan keLuarga...

Mohon Maaf Zahir & batin... Rumah saya sentiasa terbuka.. jemputlah dtg beraya.. tp kalau nak makan sedap.. sila impom awal.. 

Ok.. Ada reZki Kita CeriTa Lagi... Daa...







SeAdaNya

Tuesday, August 23, 2011

SeManGaT...

erm.. ceria sikit.. baru semangat nak menulis.. :D  smlm kuih raya dah sampai.. erm.. seronok..sy mmg penggemar kuih raya.. kalau gaban dia tak sentuh kuih raya nih pagi2 raya.. ye lah.. time ni ialah time makan lemanag ketupat semua le... tp gue.. kuih raya ni perlu.. sbb gue suka kuih raya.. suke bangat.. kalu idak.. tidak le taim x raya pun wa bli kuih raya.. taim org lain raya pun wa bli kuih raya.. wa sudah lama nyaatuh cinte same itu kuih layer... huhuhuhuhu..  ada 4 pembekal juadah raya taun nih.. tp yg semalam.. kuihnya .. sy puas hati.. kemas dan rasa nya sedap.. tp yg first arituh.. kuihnya cantik .. rangup.. tp kurg rasa.. mgkin kearah kesihatan yang lebih baik.. maka gula itu perlu kurang.. pembekal ke 3.. pembekal kuih kapit... member jugak.. masa dia call tanya.. terus terbayang ayah.. dia mmg feveret le kuih tuh..  tp kuih kapit adik beradik dia le... org lain buat tak sedap katanya... now adik2 dia pun tak berapa nak sihat..  jadiknya tader siapa le yg tau nak buat kuih tu... tak kisah le sama ke idak.. tp kalau ada yg jual sy beli aja... harap itu blh buat dia bahagia..  pagi tadik dah dapat kuih kapit tu...   satu lagi yg masih saya tggu2.. kek lapis sarawak.. yg ni tatau le..  dapat ke idak.. alkisahnya wa sudah awalkan jadual mao balik kg.. so.. kalau kek tu smpi lewat.. melepes le..  sedap oo kek lapis tuh..   nyum nyum.. telan ayer lioq dulu yer.. pembekal nyer.. sape lagik.. cik sera kita le... gaban panggey dia OKT.. huhuhuhuh... yg tu kita simpan dulu.. nnti dah sahih baru kita war-warkan.. huhuhuhuh

Tahun ni.. persiapan raya agak terancang le.. dah 6 tahun kawen.. dah 5 tahun jadik mak.. baru le wa rasa tau.. apa yg perlu dan tak perlu.. dan patut tidaknya.. kiranya.. gue dah agak cool le utk taun ni..
 dan nafsu nafsi nak membeli baju budak2 pun  terkawal le..  nafsu sopink pun terkawal... Persiapan raya biasa2 ajer..  bukan beria nak beraya sgt .. tapi lebih kepada nak bercuti..  agak penat.. nak ngabiskan silibus pun ini taim..  sbb 3 minggu lepas raya exam maa.... nak prepare loading next sem pun ini taim.. nak prepare jadual pun ini taim.. semenya ini taim.. sudahnya.. dr awal puasa.. hingus ngn batuk demam bersulam aja silih ganti..

 Taim-taim nak raya nih, bila dah ada anak.. seme nya utk dia le.. utk diri sendiri tak le beria sgt.. kesian dia kalau tdak berkasut atau berbaju baru.. walhal.. bila raya tu.. duk kat umah je pun.. sbb gue mmg bukan kaki jalan.. duduk umah makan makanan yg mak @ mama masak.. lagik masyuk... sedap woo... aduii aii.. rasa mcm tak berapa ngam ngn jiwa bila raya tp.. duk bersesak2 jammed.. panas ... peluh2.. ngn baju raya glamer.. glemer ke?.. coma.. kengkadang.. tak blh le ikut kepala senirik.. nama pun raya time nak mesra2 ngn sedara mara.. maka sy tidak le menidakkan hukum alam... berjalan le jugak..   bagi budak dua org tu seronok.. bagi mak ayah kita seronok.. :D

 Yg best bagi gue bukan hari raya..  tp masa puasa menjelang raya.. yg tu syiok.. masa tunggu2 hari nak raya .. yg tu best..

mmm oklah.. walaupon mcm ader kerja.. smpi sempat je mekap2 blog kasik ceria sempena raya nih.. tp sebenarnya.. manyak menda nk kena setel sebelum cuti-cuti..

 oklah.. ada masa bersiaran lagi.. InSya Allah...

Salam RamAdhan.. !!




SeAdaNya

Friday, August 19, 2011

RaMaDhan KareeM..

Alhamdu Lillah.. bertemu lagi dengan nikmat Ramadhan...  

 Masih belum terlewat untuk mendoakan diri saya, keluarga saya dan  mukmin seluruhnya .. agar dikurniakan nikmat dan manis Ramadhan... Semoga Beroleh Kemenangan ... Amin...


**ihsan GuGell
SeAdaNya

Wednesday, July 27, 2011

SuPerMaK

Gue suke je buat cake.. sangat suker.. yang malehnyer nak ngemeh lepas buek kek.. itu penyumbang utama... jarang2 buat kek.. penyumbang kedua... gaban bukan penggemar kek ye tuan-tuan dan puan-puan..  jadik.. kembang sensorang le teman kalu buek kek sokmo2 ye.. tapi sekarang dah ada geng..otomen kenit tu suke je.. kalu i buat kek.. 

selalunyer.. kek yg gue buat .. mmg tak cantik le... hihihih.. tapi rase.. boley le...   macam kat bawah ni le..


ni masa gaban nyer birthday..   ya ampun.. series tak pandai le nak make up cake... failed!!!!..


 dont' judge a book by its cover.. ewwah.. spekekking den..


sebelum & selepas tuh ader le dua tiga cobaan lagi buek kek dan muffin..


wpun tak gojes... tp  yg seronok nyer kalau ada org yg suka makan.. kembang kempis idung i tgk org tu mkn.. smbil puji2 kek tu cedap.. huhuhuhu.. org tu bukan org lain pun.. bebudak dorang ni gak le...




sampaile satu ari.. wa terbuat satu kek yang agak gojes dimata gue.. tak sangka wa berbakat u allzzz...



kalau ginipun gue dah kata gojes... hehehe.. kira okey kata org.. sbb gue tader pendidikan formal buat kek.. semuanya takat coba2.. dan ambil resepi org.. dan mengagumi ramai org yg boleh hasilkan seni masakan yang menarik dan melampau...  bila tgk Jr masterchef.. lagik le rasa.. malu je auntie dikk!!..

jadi.. so.. atas rasa konfiden menghasilkan kek yg gojes.. gue dah bajet2.. minggu ni nak buat kek utk Alif bawak pi sekolah... so that dia blh selebret birthday dia ngn kengkawan.. perasaan tu wa simpan sensorang je.. malas nak cakap dia... kang dia berharap.. dan bimbang2.. gue tak dan nak siapkan kek .. sbb next week dah poser..

tetiba.. pgi cemmalam dia tanya...

"Ibu.. bila nak bawak kek besaq Ben 10 kat Alif.."


uwaaaa.... kek Ben 10.... cam mana plak nak lukis ben 10 atas kek nih... nak tulis nama atas kek pun ke laut.. nak buat bunga pusing2 pun tak reti.. nak lukis karton ben 10... toksah mimpi le.. tetiba teringat pasal blog cik nina nih..  baru teringat pasal edible image tuh kan... so sy kenal secara maya dgn kakak nih..

terus tepun dan emel.. dan kaka ni le yg melegakan saya.. so cemmalam.. ini le keroje sy... walaupun kerojer lain melambak.. tp anak ponyer pasal.... hikut kan jugak...  so En Gaban.. sila maklum bahawa wpun kerja ni remeh.. tp ia sgt mengambil masa...... huhuhuhuhu.. sayang punyer pasal...



dan ini le image yg sy design n emel utk di print oleh kak anna tuh.. moga2.. sy dapat hasilkan kek yg gojes utk anak sy tuh.. kang design ajer meletopss... rasa kek.. kelaut.. sangat tak seswai..

**ihsan Gugell

sy mao dia tau.. dia ada supermak... hahahaha.. wpun tak gojes macam nasha aziz.. tp mantap dan heppening bila dapat ibu macam sy...  dan terima kasih le pada kak anna dan Cik nina.. secara tidak langsung.. anda berdua yang membantu saya...  harap2 kak anna tu dapat le siapkan image ben 10 yg tataule apa yg hebat sgt ben 10 tuh... by khamis ni... Amin....

 oklah... sambung kerja..... daaaaa... kuiz ari nih.. bapa kali gue guner perkataan gojes daa!!!


SeAdaNya

Thursday, July 21, 2011

SeLamat UlAnG TaHun SayaNg...

Dah dapat Penyakit.. penyakit malas updet blog.. hehehe.. la tgh coti seminggu.. Nikmat Tuhan bagi.. Alhamdulillah.. semalam.. kami try2 jadik org kay ell... Alif le.. heboh benor nak menengok KLCC.. habis seme org dlm ketapi tau kami nak pi KLCC.. dia je yg heran ngn klcc tuh.. org len tak kisah pon.. nak buek camner.. org penang le kata kan.... kat penang tader lrt.. tader komuter.. tader Klcc.. tu yg bawak dia meraser.. sakan berjalan..mlm nyer.. pengsan 4 beranak kepenatan.. uhuhuhu..

Hari ini.. Cukup umur Alif 5 tahun.. budak tuh dah besar.. ragam nyer macam2... akal pun panjang.. cabaran nak mendidik nya bukan main.. dgn persekitaran.. dgn ibunya yg kelam kabut 24 jam.. kadang2 hilang jugak sabar...

Hadir dia dalam hidup saya bersama nikmat kasih Anak pada Ibu dan Ibu pada anak.. secara tidak langsung.. dia mempengaruhi segala tindak tanduk saya.. apa yg dilakukan.. akan difikirkan buruk baik kesan nya utk dia.. Pendek kata.. dia segala-galanya bagi saya...

Maka saya raikan hari ini.. dengan penuh Rasa syukur pada Tuhan, kerana mengamanahkan dia pada saya.. utk dikasihi dan disayangi.. 

"Semoga Yang Baik-baik Untuk mu wahai anak...
Selamat Ulang Tahun ke-5, Wan Muhammad Alif Wan Ruzaini...
Kami semua Sayang Abang Alif"
~Ibu, Abah Dan Adik FiqaH~




SeAdaNya

Monday, July 11, 2011

MasAk..

wohohohho.. lama benar tidak menulis... huhuh..  ntah le.. makin lama makin malas pulak huhuhu.. selalu nya tak berkesempatan le.. bile ade kesempatan.. malas plak yang bermaharajalela.. ni pun sbb tgh duk dalam ketuhar.. uhk uhk uhk.. panas gile bilek ni.. ekon rosak gamaknya.. atuii...  nak buat kerja mmg tak blh..dah le pakai baju berkain tebal arinih.. dua kali atuii le.. dah le poser arinih... tiga kali atui.... huhuhuhu.. sabar aje le.. ni kalau tdak kerana memikirkan batas2 kesopanan.. mau aje gue berkemB** dalam bilik nih ha.. 

adui.. bukan nak komplen2..  tapi series... tak blh fokus n tak blh fikir.. n cokople update utk setakat ni.. sbb tatau nak tulis hapa... panas Nihhhhh!!... huhuhuhuu


SeAdaNya

Tuesday, June 07, 2011

cOti-CoTi Mesia


uiii.. Di Luar Hujan Lebatt... SyukUr Tuhan Limpahkan Rezeki.. Mencurah2 adanya.. 
Kalau sekarang org bercoti2 Mesia.. sbb coti sekolah.. Jiran sblh kiri wa Cikgu n Cikgi...  Biasa hari sekolah.. 6.30 dia dah gerak ke sekulah.. masa tuh.. kita org eksen duk gulung2 dalam selimut.. ngeh ngeh..
 tapi 2 minggu ni.. i yang kalut kul 7.. dah ke hulu ke hilir bersiap..  nak pi opis.. mungkin dia kat umah.. tgh eksen duk gulung2 plak dalam Cimut.. ikikikik... tak perlah..  hakikat kehidupan.. ada senang susah.. ada naik turun kan..

Jiran sebelah kanan plak.. nampak gaya macam.. pergi bercoti...  senyap sunyi je rumah..
 jiran belakang plak.. baru balik bercoti.. wiken arituh.. lampu nyala tak totop.. tapi arinih nampak nyer dah ada da kat umah...  

 tu blm kakak ipaq wa.. pi coti2 ... seronok nyer ada org tuh.. Coti 4 Bulan... Pergh..!!  Tu kalao tak buat research gak tatau la kan... huhuhuh.. jangan marre ee penghuni gua... bukan dengki.. jeles jugak ada.. ahhaha.. trs rasa nak pindah kampus.. huhuuhuhu.. ada sebenier tak?... ikikiki..

 dek kerana nak men stendetkan.. sidang pengajian dengan internasionale.. ..  so kita org dah terima stodent baru..   sokojap bona bebudak nih coti.. so.. Cibuk le.. tu tak kisah le.. dah togas kan.. yg wa kasyian.. otomen dorang tuh.. kengkawan coti.. dia kena pi taska jugek...  heboh bercerita.. member dia  pergi "GunTing HaiLen"....  n dia pun nak pegi jugak... .. bebudak sekrang advance songgoh..
 bila wa kata.. alif kata le kat member Alif dah pi Bukit Merah.. Dia jawab...

" Kawan alif dah tau dah..."

Maknanya.. kawan dia dah pi dah Bkt Mer@h tu.. al kisah tak berapa stendet le kan.. pigi tempat yg org dah biasa pigi kan..


"Jom le ibu.. kita Pigi Gunting Hailen.."

tak sampai ati plak nak response..

"Sebut bagi betul dulu.. br kita leh pi......"...

 den dolu.. coti sekolah duk kampung yo.. main tembak2...main tuju selipa ko.. tuju tin ko.. tangkap ayam ko.. paling tidak pun.. jadik koboi jago lombu..  la nih.. budak2.. kono bawak poie jalan.. yolah.. kang kok tak bawak... nanti ticer dia tanya dalam kelas.. dah le anak wa tader input..  tu blm suh buat karangan.. kalau kena buat karangan .. apo nak cito yo.. so.. ujung minngu ni.. kebetulan ada family day.. tak jauh pun.. kek Kodah yo.. so.. wa pun booking le bilik satu.. so that.. blh le budak2 ni mandi2 kolam..   wa?... wa ngan gaban blh le.. dating2 jalan tepi2 laut.. smbil makan cendol ke ABC ke....

Oklah.. ujan Pun dah reda.. boleh la wa.. Balik umah.. skrg ni.. bukan bulih balik lambat2.. Kesian plak kek Nora Elene.... takdo plak org nonton kang.... ikiki...

k.. daaa.. ada time.. Kita Cecita lagik... :D

FiQah Kata Dia tak suka Tgk.. Nora Besaq.. dia suke tgk NoRa Kecik je...  bile ku pikirkan.. ropanya dia kompius NoRa n DoRa.... huhuhuhuhu..



SeAdaNya

Sunday, May 29, 2011

BeGiTuLaH SayaNg..

ITuLaH SaYaNg..




* CredIt to P. Ramlee dalam Filim.. Anakku SazaLi..

Tanya pada pokok apa sebab goyang,

Nanti jawab pokok angin yang goncang,

Tanya sama langit apa sebab hujan,

Nanti jawab langit tanyalah awan.



Awan nanti kata aku kandung air,

Sampai tempat sejuk aku pun cair,

Tengok dalam air nampak bayang-bayang,

Campak satu batu bayang pun hilang.



Tanya sama hati apa rasa sayang,

Adakah tandanya nampak dipandang,

Kumbang rayu bunga bulan dan bintangnya,

Punya tanda-tanda hubungan mesra.



Tanya sama hati pernahkah merindu,

Tiba masa lena apa mimpimu,

Masa berjauhan apa nan dikenang,

Bila difahamkan itulah sayang.



Jikalau tidak kerana sayang,

Kuntuman kasih tak mungkin kembang,

Andainya jemu mengganti rindu,

Jambangan mesra tentulah layu.



Tanya sama hati pernahkah merindu,

Tiba masa lena apa mimpimu,

Masa berjauhan apa nan dikenang,

Bila difahamkan itulah sayang.


PaDa  Hari inI.. Enam Tahun Yang LepAs.. saYa diTabal Jadi PermAisuri En GabaN..

"En. GabaN.. TerImA Kasih.. EnaM Tahun Hidup bersama.. andai terlanjur bicara, terkasar bahasa..tersumbang perilaku..Mohon Di Maafkan.. SaYa Sayang Kamu.. "




SeAdaNya