SeDetIk LebIh

Monday, November 29, 2010

RiBuT

Saya mahu menulis.. tiba2 jadik tdak tertulis.. hati sarat dgn macam-macam.. sangat macam-macam..
kita  tenang-tenang dulu..

SeAdaNya

Thursday, November 25, 2010

No Fed-Up one..

Mode Mat sallehh

They really make my day.. who?  Mat Salleh n KE le.. i've switch to S*nar Fm lately.. since i enjoy listening during my way to Shah Alam for my Pra P..  My Beras.. (Biras le).. le yg promote.. at last.. i pun terpengaruh le kan..

 this moning he sang this song.. "Black Sweet .. ".. in Malay... " Hitam manis.."

Bellack suwweet.. bellack suwweet.. see no Fe up.. see no fed up.. !!..

 adakah patut.... huhuu...

 gelak guling2... uhuhuh.. !!


**My Bellack Suwweet see no Fed-up..
Good Luck for Presentation yang.. :D
Abaikan aje Dr K.. tuh..  Your are better than him.. much2 better..
SeAdaNya

Monday, November 22, 2010

kaU PerGi Jua..

"Maisarah dah meniggal sekejap td.. atas riba kite"..~ mira

sebahagian msg  dr ibunya utk saya.. 

  balasan sy..

"semuanya dr Dia.."


ntah apa sbnrnya.. ucapan .. @ kata2 terbaik yg patut dibalas...


kosong..


bayangan tubuh kecil ..  memenuhi fikiran sy..   

entahla...


 di pagi isnin ini.. semangat sy hilang..


 sy tidak sekuat dia..


Hadir bagai pelangi.. berseri.. mewarna hati..  biar masa tak panjang.. Tp kita yakin.. Pelangi akan dtg lagi..  bila? di mana? .. bukan kerja kita...

Allahhuakbar.. sehebat-hebat Perencana..


SeAdaNya

Tuesday, November 16, 2010

WajAh KesaYaNgan Ambo..

9 Zulhijjah 1431H..

Genap tiga tahun umur budak tenit nih.. Mulut dah byk merepot macam2.. 


** ihsan QueSera


 Budak ni Mek Kelate.. Dia dilahirkan di HUSM, Kubang Kerian.. masa nurse2 kalut nak balik prepare utk raya esoknya..  masa tulah ibunya kena masuk dewan bedah..  budak ni lalu kut tingkap..   asbab..? sbb kedudukannya.. yg melintang didalam perut ku.. huhuuhu..   tp alhamdulillah.. nurse yg  sambut kedua2 anak gue muslimah dan mukminah hendaknya.. dan dua2 nurse yg sambut anak gue... lembut2 org nya..   ahrap2 anak2 gue pun akan muslim  dan mukmin sejati adanya..
 masa tuh dah 38 minggu.. DR di sbrg jaya .. nak bedah awal lg..  tp alkisah dah ada history yg agak sedey kat sepital tuh.. gue carik akai.. agar dpt bersalin di hospital yg lain.. huhuhuhuh..
misi berjaya.. wpun omak den ada majuk2 skit.. sbb wa tak balik n9 utk bersalin.. wa balik kelantan..
 bukan apa.. almaklum dgn kesihatan mak dan ayah.. wa takmo susahkan org tua2.. dahla masa tuh wa kecut perut.. takut woo mao belah2 nih.. berdebar... kalau org minta bersalin bedah.. wa minta .. bior le normal.. alkisah kalu normal.. wa ader plak sejarah .. terlekat uri.. erkk!!.. seram kali kedua....
jd .. beranak nih.. mmg anugerah Tuhan le..  dan..klu ikutkan kudrat ngade2 gue nih.. rasa mcm tak tertanggung.. Tp tulah.. Allah bagi juga kekuatan utk lalui semua tuh.. Alhamdulillah.. 3 tahun dah berlalu masa ketika ituu..
 So sekarang ni.. org asik bertanya.. bila plak Rafiqah nak dapat adik.. erm..  Insya Allah.. semuanya atas Rezeki Tuhan..  andai diberi .. kami terima..  cuma Abahnya.. mahu mereka besar2 skit.. dan jaga sebaik2 nya.. sbb zaman skrg .. menjaga anak tak sama mcm dulu.. dulu masa kita kecik2.. kekebun.. ke sekolah jalan kaki.. sorang2... klu kita buat tak elok.. cpt aja org menyampaikan pd mak bapak.. tp skrg.. situasai tak sama.. bahaya.. jenyah.. melata... jd bagaimana.. hati mau senang...  tambah2.. kami ni merantau di negeri orang... huhuh.. sob sob.. 
ERm..  utk hari lahirnya.. Ibu Masak Spaghetti smlm.. n tapaukan.. lps tuh potong kek cekelat dan kek lapis sarawak.. utk dia jamu kawan2 nya di TASKA..  Lps tuh kami (gue n ALIF).. nyanyi lagu birthday masa dlm kereta.. bila abis nyanyi.. Alif KAtA..
"Tiup la Pitah.. tiupla.. "
si PITAH pun buat2 la tiup... huhuuuhu smbil sengeh2.. nampak gigi..
pastuh alif tanya..
" Ibu.. napa tader kek haa..?"
ibu jawab..
"kek ibu dah potong.. masuk dlm tapawer.. nanti kat kampung  ibu bli kek lg.. kita makan dgn abang muaz.."
so hari nih..  kami akan balik Kg lagi... i like balik kg.. :D
 semestinya.. makan sedap..
untuk anak ibu nih.. yg manyak cakap nih... yang kuat makan nih.. ibu doakan Adik RafiQah... agar sentiasa Selamat dan dianugerahkan yang terbaik...


                                             ** ihsan QueSera
                                                             ** kuat majuk budak nih.. majuk siap bagi tau org..hihihi..
" Untuk Puteri Kesayangan Kami..
Wan Nur RaFiQah Wan Ruzaini....
Semoga yang baik-baik untuk mu dan akan jadi milik mu...
Selamat Hari Ulang Tahun  Yang Ke-3"

Salam sayang...
...Abah.. Ibu..& Abang Alif..

"Selamat HarI RaYa EiDul Adha..
BerQurBaN Apa SaJa.. "

SeAdaNya

Monday, November 15, 2010

WuKuF



"Labbaik Allahumma Labbaik"
kami memenuhi dan akan melaksanakan perintah-Mu ya Allah

"Labbaika la syarika laka labbaik"
tiada sekutu bagi-Mu dan kami insya Allah memenuhi panggilan-Mu.

 "Inna al hamda wa an ni’mata laka wa al mulka la syarika laka"
 sesungguhnya segala pujian, nikmat dan begitu juga kerajaan adalah milik-Mu dan tidak ada sekutu bagi-Mu

 
Hari Ini .. Hari Wukuf di Arafah.. Musim Haji makin hampir ke penghujung.. Semoga jemaah Malaysia disana di kurnia haji yang mabrur.. InsyaAllah..

 Musim haji tahun 1992/1413 H.. Atok sy  dipilih menjadi tetamu Allah..  apa yg membezakan dia dgn jemaah yg lain ialah.. Jemaah yg pergi sebilangan besarnya pulang .. tp atok sy.. tak balik2.. tak tahu kemana.. meninggal..? tiada siapa yg dpt sahkan.. ye lah.. tiada rekod kata dia sakit atau dimasukkan ke hospital mana... mereka yg sama serombongan dgn atuk.. membawa cerita pelbagai.. ada yg begini ada yg begitu.. ada yg kata atuk hilang di tempat ini.. di tempat itu.. ada yg kata atuk jatuh di situ .. ada yg kata ada org membawa atuk .. :D.. semuanyer masih menjadi rahsia Alam..

bertahun juga pihak TH mencari.. tdak jumpa.. hanya brg2 dibawa pulang..
asalnya beg itu tak dibuka..   mak masih mengharap.. tuan nya akan pulang smbil mengagihkan ole2 utk cucu yg sentiasa dikenang2.. tp..masa itu tak kunjung2 datang..

 mcm2 yg atuk beli.. yg sy ingat.. ada sebuah kereta mainan.. menurut rakan serombongan.. kereta itu utk adik saya.. masa itu adik saya.. dah sekolah pun.. dah darjah 6.. kata rakan atuk sy lagi.. atuk sy tersenyum sewaktu kereta itu dimainkan di hadapannya.. dia ada menyebut.. kereta itu utk adik sy.. ye.. sy tau.. itu mmg utk adik saya..

kemudian.. dia ada membeli beberapa helai tudung.. kata rakan itu lg.. dia ada beli tudung.. tudung itu utk puteri nya.. puterinya bersekolah di sekolah agama..

ye saya tau.. tudung itu utk saya.. Terima kasih atuk.. wpun ada dua org sepupu sy yg juga bersekolah agama.. mereka juga kata mereka la puteri2 atuk tersebut.. tak apa.. itu kan atuk kita.. jd.. mestilah kita puteri2 atuk kan..

saya membesar di depan mata atuk.. mak saya adalah org yg bertanggunjawab menjaga makan minum atuk dan uwan.. uwan sakit .. emak kena berhenti sekolah.. dlm adik beradik.. mak aja yg tiada pengiktirafan bertulis tentang kepandaian, intelektual dan kecerdikan..wpun ilmu matematik mak mengalahkan i.. 

sblm berangkat.. pesan atuk pada adik-beradik mak..

" ekau sumo.. dah abah boghi an ghoto(harto ilmu) .. dah abah sekolah an.. bagi ilmu.. dio(omak den) niha ha.. takdo .. jadik apo2(ado la harto2 dunio sikit) yang abah boghi kek dio lopeh ni .. jgn dituntut-tuntut.."

 atuk mmg sayang kek omak.. sumo anak2 atuk dio sayang..secara tak langsung.. atuk sayang kek kita org jugak.. sobab kito cucu e kan..

pergi sekolah atuk anta .. naik kereta antik warna putih.. namo yo.. ketua pengawas.. tp org dah berhimpun.. kita org baru smpi.. tp tader sapa cikgu pun marah .. sbb dio org respek kek atuk.. atuk bekas guru besar.. sbb tu lah..    bukan sbb kehebatan kita org pun.. kita org tumpang keglameran atuk yo.. best kan jd cucu atuk..?

penah dulu.. kita org bangun tido lambat.. tibo2 atuk dah balik masjid... dio tggu kek pagar smbil hon2 nak anta pi sekolah kan.. kita org masuk keto kelam kabut.. muko semasing bongkak bongkek.. baghu bangun tdo..  heheh.. taik mato pun ado laie gak ee sikit2..

masuk keto atuk tanyo..

" ni dah semayang subuh lum nih.."

kita org tigo oghang sonyap yo...

dengan menggunakan tenaga  dalam.. atuk pun kato..

"masuk..!! "

 kelam kabut masuk balik umah semaayang.. ontah ado laie ontah tdak waktu subuh.. tapi tulah.. itu cagho atuk ngajar cucu eee..

dulu ada satu cerita drama melayu.. Sri mersing tak silap.. heroin dia melati. hero nyer bentayan... kalau org lain panggil wa chikedis.. si pendek.. si ketot.. atuk panggey wa.. MELATI lohh.. kan..?nampak tak.. betapa cantiknya wa di mata atuk..

cerita pasal atuk.. takkan abis..  ni pun air mata dah mencurah2.. rindu!!.. rindu kat atuk..

pesan atuk..

" keluar pajak.. masuk pajak..
pakai baju kuyak ghabak..
kalau tak donga cakap mak bapak..
kemano poie.. badan tercampak.."


 udah lah.. sedeyla.. 

Di Mana jua atuk (Tuan Haji Hashim Md Tan)..berada.. Semoga sentiasa Dilimpahi Rahmat Allah.. Amin...

Al-Fatihah..


SeAdaNya

Thursday, November 04, 2010

SeNyUm Di Bibir Sahabat..

emmm..  lama tak bersiaran.. kenapa? almaklum ujung sem..   kerja-kerja pemarkahan perlu dilakukan dengan teliti.. silap  kalu menjawab.. bukan saja di negeri sini.. malah di negeri sinun..  tp bila org negeri sinin.. menambah tekanan..  ia akan jd sangat menekan.. tdak apa lah.. andai ini dapat memberkatkan rezeki yg kita dapat .. maka terima lah..  mudah-mudahan.. di negeri sinun .. mudah dan lancar utk kita menjawab.. bukankah itu sebenarnya yg kita carik..?

 jadik cerita cerita di blog atau mana2 laman maya akan jd sepi.. sebb ia jatuh no.4.. pertama keluarga (ye ke.. kdg2 depa dah jd no 2..) kasyian kan..

no 2 kerja.. no 3.. stodent.. yg ke 4.. berlibur dan melakukan apa yg sy suka.. umpamanya tgk cerita chinta chandurry.. hahaha... ntah hapa yg sedapnyer ngk si fasa sanda tuh.. tp nak jugek nengok..

 mcm yg telah diramal..  setiap mggu dah ada perancangan.. mgg lepas.. br je balik kg Mr gaban.. dia present paper kat Kota bharu.. alang2.. balik kg terus.. takkan gue nak tinggal kan.. maka alkisah balik kg le.. 

mggu ni plak.. esok diwali..  coti maa.. maka alkisah lagik.. ptg ini lps kerja wa balik kg.. lgpun senin ngn selasa ade kilije di sah alam.. maka mcm  seronot le kan..   ahad nanti tak yah berlumba2 utk balik utara..  so mggu nih.. 3 ari je wa kilije..   tu yg semput..  klu coti makna nya kerja bertimbun.. mana ada assistant ma mau nolong.. tu yg malas nak bercoti..

sekita  kampus nih.. bnyk bangunan2 baru yg sedang dlm pembinaan..  maka ari2 akan terlihat mereka yg kerja kuat tak kira panas .. hujan .. ntah berapa gaji mereka i pun tatau.. ntah orgg mesia.. ntah org negara jiran.. ntah dapat jumpa anak bini/suami tetiap ari ntah tdak..  tp tulah.. kuat betul semangat mereka utk cari sesuap nasi..
wa..? ari2 duk dalam ekon.. siap blh tulis blog kalau rasa otak tepu.. blh kuar makan kat mc D kalau rasa lapar banget..  

Dalam hati.. asik terkenang kan seorg kawan.. kawan baik le boleh di kata.. dulu kalu wa mengandung.. dia pun mengandung..

 so dua anak kami tuh.. lbh kurg sebaya la.. dia kawan yg blh gelak sama2.. susah sama2.. tipulah kami tak suka gosip kan.. tp kami gosip dua org je.. tak lepas kat tmpt lain..   lps tuh..  dia kira rakan sekerja la dulu..
 tp oleh kerana berharap utk duduk dekat dgn suami .. dia kuar buat diploma pendidikan.. dan bertugas sbg guru..  then dia mengandung anak ke-3.. dia da mendahului gue.. :D ..  Ramadhan yg lepas dia selamat melahirkan anak ke 3..   2-3 hari lepas lahir tak silap, dia beritahu yg anak nya ada komplikasi jantung..

 setat pada ari tuh.. start le dia ulang alik hospital.. ICU.. then IJN.. sehinggala hari ini.. dan pg td.. pesanan dikirim.. kata Doctor .. anaknya tdak boleh dirawat lgi.. tiada kaedah yg boleh dilakukan utk menyelamatkan anaknya.. maka anaknya akan dipindahkan ke hospital melaka.. di sana saluran bantuan pernafasan akan dibuka.. jika anaknya boleh bernafas sendiri.. Alhamdu Lillah..

Bila ada teman2 berkeadaan begini.. sy selalu hilang kata.. ntah apa perlu di ucap.. 
Sy doakan kawan sy tu.. kuat utk melalui semua ini..  

mm.. oklah.. Mr Gaban dah gerak dr rumah..  lps amik anak2.. kami akan gerak balik seremban.. jumpa Wan Agho dan atuk Tapa.. 

Ada kesempatan.. kita lawat Baby Maisarah .. Moga akan ada senyum di bibir kawan saya tuh..

Moga cepat sembuh Baby Maisarah.. 

daa..

Assalammualaikum..


SeAdaNya