SeDetIk LebIh

Thursday, August 26, 2010

suRi TeLaDaN

Erm.. dah lama tak menulis..  bulan ini.. Ramadhan ini.. semuanya untuk keluarga..  Di Bulan ini mereka yg saya dahulukan.. maka  masa sgt padat.. sbb pilihan itu, selalu nya tak dpt kerjasama dari Bosss besar.. besar.. besar punya..  jadi.. istilah "pandai-pandai".. saya guna pakai.. 

 Dan sbb itu blog ini jarang2 updet... pukul 4 lebey je.. sy dah chow.. kalau kuar pukul 5.. dkt pokol 6.30 br smpi umah.. kesesakan lalu lintas punya pasal.. seme org mau terjah itu pasar ramadhan.. .. jd .. sy make sure.. i mai awai... n punch out awai..  so.. taderla rebut2.. n marah sana marah sini kan..  
 smpi umah dlm 5.30++.. sempat la nak masak2 ... kita org pun dah declare takmo bli lauk pauk pasar Ramadhan.. sbb dah byk kali KuCIWa..  jd.. biarlah acik masak ajo.. kalau tak sodap pun takkan nak maghah diri sendiri kan... ikiki...

Tp penat skit le kan..  balik..  trus masuk dapur bersilat klung klang klung kleng kan.. idak le bunyi gtuh ye.. teman masak simple mimpel aje.. yg berbunyi  molot aje.. duk jerit kat budak kenit dua org yg masa tuh la.. nak itu ini.. nak main kat luar la.. gaduh la.... 

 Biasanya Cun2 time boka posa.. i pun siap2 setelkan juadah berbuka..  wpun tdak istimewa di hari kerja.. tp ujung minggu gaban akan demand makanan yg sedap2.. so itu la tren iftar jama'i kami di rumah...wah bunyi mcm ramai.. yup!!.. sbb dak kenit doarang tu pun akan sebok2 sama waktu buka.. time tulah nak sensitip-sensitip la.... nak makan bersuapla.. baru je ibu duduk dah mintak ayaq .. baru ibu nak duduk.. nak sudu.. baru nak duduk.. sorang lagi plak.. huhuhuh..    nak2 kalau tak tdoq petang.. meragam le time maghrib tuh..

nasib baik setan2 seme dah kena rantai. kalau tak kuar seme bola2 api den..  dan 2 minggu ramadhan ni.. mak n ayah den ada di rumah.. so mmg meriah le.. coma omak tak masak selagi gue tak balik.. sbb dia tatau Gaban nak makan apa.. klu dia masak pun satu lauk yg memenuhi citarasa dia.. dia ghisau kok dio masak.. tak kono selera gaban.. see.. Dia lagi pikir menantu dr anak dio.. dio tak kesian pun den balik kang ponek ko apo ko kan..  omak den mmg sayang menantu lobih..  bertuah la sepo yg jd menantu omak den..     ada yg berminat..? alamk dah tader can da.. sbb anak2 omak den sumo ee dah kawen.. tp tatau la kok adik den nak cukup an kuota ee..  huhuhuu.. sepo kato kawen ngn org negoghi ni tak best...  Sila la carik calon org N9.. sobab..  Org N9 mmg ala-ala wanita melayu terakhir la.. heheh.. stok2 .. lemak manis di sokai ramai gtuh..  huhuu..

dan suri rumahtangga yg bekerja mcm gue nih..  mgkin tdak dpt melakukan semuanya dgn sempurna.. tp  takpe lah.. sy sentiasa coba kan..  setakat smpi hari ini.. mmg jarang le jengah Pasar Ramadhan.. cuma kalu nak bli lauk basah ..  bli murtabak.. dan Gulai Kawah Batang pisang..  

Hari ini.. gue diwajibkan berbuka kat ofis..  wajib katanya.. kalu tak datang.. jatuh dosa agaknya.. ik ik ik..

so Keluarga sy akan berbuka tanpa sy hari ni.. Balik kang.. gue dah bajet dah statement ni mesti kuar dr mulut gaban..

" best makan..? best le kan... tadak org kacau.."

so di sinin.. ingin saya nyaatakan..  naluri keibuan dan keisterian saya nih akan asik teringat kat kamu..



kamu





dan kamu ye...



  kerana.. kamu-kamulah segala-galanya bagi saya...
Kesimpulan saya.. Jika  kamu sakit..   institusi ini akan ttp berjalan dgn jayanya.. engkau bukan siapa2 pun pada mereka..mereka hanya pandang engko sbgi kuli batak yg telah di bayar utk diperguna2kan.. dn dikerah kerah..  tp jika engkau sakit.. ia memberi impak yg sgt besar kepada mereka yang engkau panggil keluarga..jd.. keluarga saya letakkan di tangga teratas dlm hati.. wpun kadang2.. perlaksanaan..  kita selalu menuntut mereka utk paham dan menerima...  kekalutan .. & kesibukan.. dan kehendak kita yg sangat suka utk sibuk2 kan diri atas rasa tanggungjawab dan amanah..  ye!!  ia sepatutnya bukan kerahan tenaga.. ia sepatutnya.. perkongsian dalam melaksanakan amanah.. dan tanggungjawab.. utk anak2 bangsa...  pergh.. semangat Satu malaysia plak den.. oo patutla.. 31 Ogos dah dekat.. no wonder.. dalam hati ada Lagu negaraku.. :D..

Oklah.. gambar2 yang canteq kat atas tuh.. Cik sera lah yg ambik.. so we all declare dia our family photographer.. heheh.. ada blh ka..? harap2 dia tak claim la yuran tahunan ke bulanan ke bila i  lantik dia.. huhuuh..  nnti rajin i kongsi lagi berkeping2 gambar yg cik sera ambik..  


oklah.. agak panjang menolis.. almaklum.. esok coti..  so.. biasanya mood coti..  akan dibawa kehadapan.. maka mood kerja Sudah DoWNNNNN....


SeAdaNya

Wednesday, August 18, 2010

DuNia ini PinjaM-pinjaMaN..

 Pg td terjaga pukul ampat pagi... erm.. bulan2 pose nih.. mmg blh sedar awal.. comanya.. wa ngantuk pun awal... sepatutnya.. itu time la wa nak.. tambah amalan, yg ni tak payah btau satu donia.. nnti jd riak.. ..main ngn anak2..  burak2 ngn suami..  melayan TV dan.. layan  citer best kalau ader le..

 maka nya gue kira dah tiga hari gue terbungkang, eh tak le teruk sgt.. tertdo..dopan TV,.. secara berjemaah dgn anak2..

dan 2-3 ari tu jugak sembahyang isyak.. masa bangkit sahur.. masa mlm first tertdo tu.. br pukul 8 lebey.. buletin utama pun lum abih laie.. tp mata nih.. dah tak tertahan2 utk di katup2... aduyai.. last2.. tewas... blackout.. sedor2 dah pukul 12 lbh.. hangkut budak2 masuk bilik tdo.. ntah sapo tutup tibi .. tatau..
sahur tu bangun .. trs terpikio.. eh Lailatul Qadar ke mlm td.. wpun ada pendapat mengatakan .. lailatul Qadar itu atr sepuluh hari terakhir.. hari2 hari yg ganjil.. tp siapa tahu.. Itu kan Rahsia Tuhan.. maka beruntunglah siapa yg mendapatnya..

mgkin itu sebenarnya.. yg Dia mahu.. buat bukan kerana ganjaran.. Buat aje.. kerana kita kena buat.. logik kata kita hamba.. 
resmi seorg hamba.. Minta lah.. dan mintalah.. dan minta lagik..
kerana kita tiada upaya..

KolAllahu Taa'la fiil Quranil Karim..

"Ud'uni.. AstajiblaKum."

 cuma kdg .. malu untuk meminta.. kerana diri terlalu byk membuat perkara yg sia2.. blm masuk bab komplen itu ini.. tak puas.. atas semua yg ada.. yg dah jd milik kita..  bukan mutlak pun.. itu pun.. pinjam-pinjaman.... amal baik nya jauuuuuh... sekali..  serasaa.. saaaangat jauuuh..

Dulu masa sekolah.. suka sgt tgk.. risalah yg ada tulis ganjaran pahala utk solat terawih.. tiap2 malam...  asik duk kira pahala.. agak2 .. pahala yg duk kumpul2 dulu.. dah makin nipis agaknya  kalau kompare dgn perkaara yg ntah hapa2 yg dibuat .. skrg ni..

Ntahlah... Cuma kini.. sy bukan mengumpul pahala.. 
Saya hanya mahu SELAMAT bersama org2.. yg DiredhaiNya.. Amin..


Mohon Ampunan-Mu Ya Allah....

SeAdaNya

Friday, August 13, 2010

Fi QaLBi..

Salam Hari Jumaaat..

HarI yang baru.. Hari yang Baik.. Dalam Bulan Yang Baik.. Semoga diri ini.. yg diberi kesempatan utk menikmati hari ini .. ketika ini... tahu erti kata bersyukur..

Semua org buat silap.. semua org pernah tersungkur.. tp bukan cerita tersungkur yg kita mahu dgr2 selalu.. bukan cerita kejatuhan org yg kita mahu dgr2 dan tahu selalu...

 Kita mahu yg baik2 selalu.. cuma mgkin yang baik2 aje2.. tdak cukup utk kita belajar mengenal diri lantas Kenal Tuhan.. kdg2.. ia perlu pahit.. supaya kita tahu menilai pahitnya yg ditelan org.. kdg ia tidak sentiasa manis supaya kita tahu menilai nikmatnya manis.....

 Semalam aku.. semlm yg agak memberi kan tekanan.. saangat tertekan.. keciwa mgkin lbh tepat..  maaf kalau kata2 agak keterlaluan.. sy kan manusia biasa.. 

ok lah.. arini.. ada org yg dijadualkan untuk menyentuh Qalbu saya..  harap2nya tersentuh la.. agar sy akan jd insan yg lebih baik.. sprt harapan mereka yg menjadualkan..  mudah-mudahan..

Nyatanya.. tdak sukar mnyentuh hati sy.. ini pun dah memadai..

semoga kita tidak terlewat.. 

video


 Semlm.. apa yg jadik? tak payah la diceritakan.. mgkin ungkapan ini sudah memadai..

"kerja mcm nak pengsan.. silap sikit dah dijatuhkan hukuman.."

 taderla kena hukum yg mcm rotan ke hapa ka.. klu itu gue blh lawan.. ni yg ala2 manusia menghukum nih.. itu yg tak blh tahan.. wpun bukan gedebuk kena betul2 atas btg idung.. tp gue yg oversensitip nih.. mmg tak blh kalau bab2 integriti nih.. tak blh buat main.. .. tak blh.. tak blh..

SeAdaNya

Thursday, August 12, 2010

KesImPulAn

Kadang2 kita pun tak tahu smaa ada apa yg kita buat betul tidak..
entahle.. perlu ke kita canangkan pada dunia.. apa yg kita dah buat utk majukan insan2 adik2 yg perlu kita didik.. perlu ke.. bukan itu kewajipan ke.. betapa makin kita berusaha menjaga amanah.. menyampaikan apa yg perlu.. supaya tidak kurg, .. kenapa ia dilihat sbgi..

"tlg la. berkatkan bayaran dri apa yg engkau terima.."

 tolong... tolong la.. blh tak sy nak ungkapkan begini..

"integriti.. bukan setakat ada kat ujung gigi ... integriti mesti smpi dlm hati.."

dlm erti kata lain..

 Jgn la bicara psl integriti.. klu diri sendiri blm sebati dgn perkataan tersebut.. muak aku mendengarnyer...

Huh!!.. Legaa...

 ntah le .. tetiba buhsan dgn mereka yg asik nak mem@nT@u  kita ahli @kademik.. student nak p@nt@u.. org atas nak p@ntau.. dah mcm b@nduan dah akuh rasa..  memula aku okeh je.. buat la apa pun.. sy dah cuba berikan yg terbaik.. ia tidak langsung memberi kesan pd gue..

 letih!! sangat letih.... ko stay up mlm2... ko pegi carik idea baru ...  utk student ko.. ko pegi cari ABM baru utk student ko.. tulis nota.. taip print .. key in markah smpi naikjuhling bijik mata.. yang engko buat sistem macam t*ik kambing.. kaput sana sinih.. kita org yang kena telan.. tetiba.. nak kata aku t@k ber integriti.. tak kata le aku betul..  gue mmg buat silap beb.. bukan sbb ikut2 ikutan..  aku tader sebab.. suka suki buat camtuh.. supaya akuh ada manyak masa bergusip.. bersopink.. bergelak tawa.. ptuihhh!! bertuah badan kalau bulih buat tu semua... gue manusia beb.. bukan tahap dewa dewi.. jula juli bintang tiga... !!!!

ermm.. hontahlah..

 sbnrnya.. sy tak kisah.. jika penat sedikit.. bersusah2 sedikit.. tidak dihargai.. tidak ngapelah kan.. yg penting bukan di mata insan.. Darjat kita disisi Tuhan kan..
 cuma kalau dah agak melampau... Mgkin sudah jadik kewajipan Utk mempertahankan.. apa yg sepatutnya milik kita...

" tlg la ikut peraturan .. utk kenaikan pangkat.."

ni lagik satu ayat jijik.. as if terasa diri Tuhan.. mcm rezeki ada kat tangan dia.. doonia je seme tuh.. 

dah la.. poser2 nih.. asik duk maki hamun org.. sah2 .. nafsu gue lagik besar dr setan nirrojim.. udahlah ye.. kata lah apa yg kamu nak kater..

 Aku menulis Bukan kerna Nama....

Pak harfan kata..semuanya.. mesti dari hati...

Hari ini.. ketika ini.. itulah yg ada dlm hati sy sekrg..
 harap2.. esok2.. sy boleh bersabar.. dan berani.. berani menjadi org yang benar..
hajat hati nak jadik bos...  supaya rakan sekerja.. ada boss yang best..
amacam..? ok ka...sori la beb.. wrong number.. gue bukan gila pangkat... muwawawahahahahahah...



SeAdaNya

Friday, August 06, 2010

RezQi..

 Salam Jumaat..

 Erm.. Jumaat best.. tp sebb esok lusa pun ada komitmen dgn institusi nih.. penuh.. esok smpi ke mlm... ada pogram.. ahad.. pagi smpi ke petang .. ader pogram.. maka nya.. idokle siok sgt..
  besa2 ajer..  maksudnya gue tak bercoti langsung..

Mggu depan.. Ramadhan pun dtg menyinggah.. cepat betul masa berlalu.. one of my stodnt minta kebenaran beri pengecualian kuliah utk dia.. dia akan menunaikan umrah bersama seluruh keluarga nya... 2 minggu pertama Ramadhan di Tanah Suci..  aduhai bertuah badan.. katanya HE@ tak luluskan permohonan.. ye sy maklum.. kuliah sdg berjalan dan pensyarah bukan semua nya muslim.. jd dia membawa borang utk sy beri kelulusan utk pengecualian kuliah..  maksudnya.. berjumpa setiap pensyarah nya utk mohon kebenaran.. saya benarkan..

Dalam hati.. mcm nak cakap..

"Doakan saya di Tanah Suci.. mudah-mudahan.. sy Juga dapat menyahut lambaian kaabah.. menjadi Tetamu Dia.. Kekasih Agung.. .."

 tp mcm tak ikhlas pulak beri kebenaran..tak pasal2 menyusahkan dia plak.. jd semua tuh hanya ada dlm hati..

kata pelajar tersebut..

"Semua ahli keluarga saya pergi Puan.. itu yg saya nak pergi sangat tuh.."

Dalam hati saya..

"saya faham.. sy pun teringin sgt nak ke sana...tak payah le kamu explain pjg lebar.."

tp kata-kata yg terzahir,

" ada apa-apa surat atau bukti tentang perjalanan kamu ke sana.. kalau ada.. sy tader halangan atau apa2 masalah.."

Rezeki org mmg tak sama..  kalau sy dulu.. nak pergi Ulu Bendul dgn family .. main2 air pun bukan senang.. tp anak2 skrg.. bukan takat dalam mesia.. luar negara gtuh..  satu family plak tuh..tak pelah.. rezeki org kan.. rezki untuk kita cara lain pulak kan.. tp resam manusia.. suka panjangkan leher tgk rezeki org.. tak berpuas hati dgn apa yg ada.. Mohon ampunan Ya Allah..

Buat masa skrg nih.. baik le tanam azam utk pergi daftar haji  ye.. bak kata ci Sera..
dia baru sudah daftar ahad lepas.. tp giliran dia smpi dlm 30 tahun lagik.. mak aiii.. kalau i yg tak daftar2 lg nih.. berapa tahun pulak kena menunggu yer..? tapi tulah.. rezki Tuhan nak bagi.. mana kita tau kan.. Masa depan mana kita nak tau.. Bersihkan Hati.. ikhlas,, dan Mohon.. moga Allah mudahkan.. Aminnn.. 


Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan..  
Selawat Dan Salam Atas Rasul junjungan..

SeAdaNya

Wednesday, August 04, 2010

MuDa..

sujuk nih..? idak le musim salji ke hapa.. ntah kenapa le ekon di bilik nih.. tak blh di kawal... kalau plg minimum.. dia mcm tak der hngin sejuk langsung.. jd nyer .. terpaksa le memanaskan diri sendiri...

sujuk2 ni.. posa plak tuh.. terasa lapaq plak.. terbayang2 tomy@m p0ktek @hmad se@food.. ntah ketagihan ke hapa.. hari2 maca nak pekena tomy@m p0ktek kat kedai tuh.. sudaaapp... Slurrpp!!.. ye saya hirup kuahnya.. lazat .. nyaman.. dan mendamaikan.. huhhu.. 
pasemboq nyer bayanagn pun.. duk ligat dlm kapla nih..?

"bang bila kita nak g  JJCM lagik..?"

 arinih kalau berjaya menahan lapar.. dan nafsu nafsi.. smpi maghrib kang.. settled le utang piutang poser.. sejak dr menyusukan si Alif... almaklum..menyusukan budak tuh.. ada manyak dugaan... smpi menangis2 pun penah.. ibu muda la katakan.. ewwah muda nyer i.. dah mcm imam muda plak hahah.. eh.. i suker asyraf ditabalkan imam muda terunggul.. tak paham den kenapa ada perkataan terunggul kat situh.. perlu ke? apa pun i suka .. suka .. suka .. suka..  suuka.. suka tengok okey.. individu berkaitan..sila jgn jeles..

.. dah berapa tahun duk bayor fidyah.. tahun ni.. mudah-mudahan. hampir berjaya utk di lunaskan..  lega.. br rasa layak je nak raya.. huhhuhuh..  sekrg baru pukul 11.40 pagi.. tp dlm hati tgh berpikir2 nak buka pose apa maghrib kang...  dah macam budak kecik baru belajar pose je gamaknya.. chitt!!.. udahla.. buat malu kompeni ajek...


SeAdaNya

Tuesday, August 03, 2010

GoPren baru GabAn..

Ni  girlfriend   GoppRen baru Gaban.. gambar inilah yg tertera di skrin hempon Mr. Gaban.. yg gue terbawak piggi opis..  i tak bermaksud utk curiga.. dan i tak berniat pun nak kidnapped empon u..  .. series tak sengaja.. huhuhuuhuh.. so.. jangan todoh2  i plak okey..  Soorri okey..


tadaa.. Ustazah RafEah..

SeAdaNya