SeDetIk LebIh

Wednesday, June 30, 2010

Ibu SAyanG KamU

Ting tong den pagi nih.. ingat kan nak poser. tp pg tadik pening kapla.. masa dlm keadaam separuh waras.. gue korek je idung.. poser mana blh korek idung kan.. hahaha liat tul nak stat poser nih..

pg tadik ujan.. dingin banget.. sedingin perasan gue nak stat buat kerja.. mggu dpn suppose kuliah setat.. dgn keadaan  kampus yg dah mula sesak dgn student2 baru.. itu br student baru yg masuk.. kalau udah semuanya kembali ke kampus.. maka trafik jammed la dlm ini kampus..  da mcm tader persaan je nak mola kelas.. perasaan yg ada.. nak pegi cari kain nak buat baju rayer.. dgr kabar tailor dah stat tolak tempahan.. tak mo terima.. erm.. pikio punyer pikio.. tak kisahlah.. tader baju i pakai je baju pegi kejer.. nak beli dah siap.. mgkin tdak lagi.. body gue bukan macam model.. sarung ajer.. semua terletak ditempatnya.. .. baju budak2.. cam besa.. gagahkan aja lah jahit.. biarla senget2 pun..  

sudahnya ari nih.. buat ajalah kerja.. tak payah la menyimpan niat utk pergi berlibur mencarik fabrik ke hapa ke..... okey.. !!..

sbb si budak ni dah pesan...


**gambar ihsan belas Cik Sera.. sbb dia ajer yg ader kamera yg best

"Ibu Takmo La balik lewat ibu.. " 

 anak den dah pandai demand.. dah pandai bg arahan..

 bila dgr dia cakap mcm nih.. sgt la kesian.. ye lah.. balik dkt maghrib baru smpi rumah.. lps isyak dah sibuk2 suh dia tdo.. esok pg2 dah kuar anto ke taska..  dah bilanya dia nak  main2  tembak2 ngn ibu abah nyer..  itu blm kes spesel.. amik lewat sejam dua jam..

sbb tuh gue mmg tak anto anak utk di asuh oleh seorg pengasuh di rumah.. sbb nya.. sy mau biarpun gue bukan 100% dgn mereka.. tp sy ttp no 1 d hati mereka..  penat tuh mmg le.. tp kalau itu yg kita mahu.. kita kena buat la kan..  gue mmg tak blh kalau anak gue syg org lain melebihi gue.... gua kuat banget jelez nya.. so jgn ada sapa2 berani menduakan gue ye.. dah la kuat jeleszz.. tamak plak tuh.. sian gaban den....

smlm dia buat perangai tau.. gue siap kurung dia dlm bilik ayaq lagik..sbb dah malas nak bising2. eh.. bukan gaban.. si alif tu lah.. . lps tuh dia order macam2 ngn abah dia..nak hitu la hini lah.. then  gue tenung aje dia dgn muka tak puas hati..

 then dia kuarkan soklan berikut..

" kenapa ibu pandang Alif macam tuh.. ibu..? kenapa aa ibu.."

den jawab..

" ye lah.. sbb ibu tak berkenan dgn perangai Alif... "

dia jawab..

" Ibu ni.. tak mo la kawan ibu.. pandang Alif camtu pullak.."

ibu dia..

 tak jawab apa pun.. takkan nak jawab.. " ader aku kisah.."...

 sah2 la failed utk jadik Suri teladan utk anak2 den.. 

 dia sgt pandai nak main kat-kata.. ..

Kuah.. nak tumpah kemana lagik kan yang kan.. Ahakss!!..   dan ibunya.. perlu improve communication skill agar lbh berhikmah..

**selain kursus writing a good thesis yg wa kena attend.. wa rasa wa lbh afdhol pegi attend.. kursus to be a better Mom.. 

SeAdaNya

Tuesday, June 22, 2010

PuTiH Itu BersIh..

"Tapi  ... BerSihkah Putih Diatas Kain Yg HitAm?"


**Ihsan Guugel

 Saya bukan la gila kerja sgt sebenarnya.. bekerja tentang keluarga lebih nyaman dr cerita psl kerja..
 tp hari ini.. agak nyaman juga bercerita tentang kerja..

 dulu..hampur setahun yg dulu.. ada org mempertikai kan saya.. mempertikaikan saya sebagai  pengurus kepada satu unit.. mempertikai cara kerja saya.. mempertikai apa yg saya buat dan apa yg saya nak..  utk unit  dibwh tugasan sy..

sy pun tak dengar depan2.. dengar belakang2 je.. sipi2...    masa tuh hangin la jugek.. ialah tak paham dgn org yg suka mencari silap... kenapa dlm miting tak hentam cokop2.. tp kat blkg br nak bersuara kan..

Jadik.. perkara itu ttp jadik cerita di belakang2.. tdak pula sy tau sahih idaknyer.. cuma yg ada, percaya pd penyampai berita..

Bulan ini sy ingin melepaskan tugas itu kepada org lain.. dan  untuk itu sy berdoa dan berusaha agar diberi kesudahan yg baik untuk tugasan ini..
 Alhamdu Lillah..  sy dapat apa yg sy hajatkan.. dan syukur .. ia adalah satu kesudahan yg baik..

Utk org yg mempertikai.. terpulang kamu utk terus mempertikai.. tp bg saya .. sy sudah maafkan kamu kerana.. siapa lah sy utk menghukum manusia.. sy juga manusia seperti kamu.. mgkin benar sy tdak sehebat kamu.. tapi sy sentiasa berusaha utk jadik lebih baik..

 smpi bila sgt kita hendak menongkat langit...

Syukur atas nikmat ini..


**Ihsan Guugel

 to my Fac.. Tahniah atas oDit Bersih.. Cayalah lu..!!!

SeAdaNya

Monday, June 21, 2010

aWaRd..


Bukan tader kerja.. tapi tatau nak mula.. Isnin2 yg indah.. mood ahad tu masa menebal.. suppose today.. sepatutnya i BZ.. sbb ada odit.. tp oditer tak jd dtg.. esok  pulak.. aduhai.. selagi tak odit.. selagi tuh la kerja den tak seleesai.. cuma mengharap kesudahan yg baik utk odit kali ini..  

 emmm..  pagi ni duk lompat blog sana.. baca blog sini.. sekali lagi di ulang.. bukan tader kerja.. tapi tatau nak  mula.. kerja mcm i ni.. kdg2 pergi sopin kompleks dulu br blh ader idea camner nak mula.. best tak alasan tst...

hurm..

sementelah tgh tatau nak mula.. tgh mengong2... tgh carik kekuatan dan semangat nak mula kerja..  nak buat entry pasal award nih.. dah lama dah dapat.. tp org yg merendah diri mcm ii.. mmg malas nak respon kalau bab2 dapat award nih heheheh.. sebenarnyer maleh..

so i dapat nih dari Cik Sara dan CiK PuaN Angah Izza 



 dan ini dari Cik Puan aYu Nih..





same je dedua.. tp yg bawah tu ader bunga2 lebey sikit..

Apa yg i kena buat..?  Meh kita tgkk..


1. Thank and link the person that gave you the award......

 Cik Sera, Cik puan Angah n Cik Puan Ayu.. Terima Kasih..  
antara dorg bertiga.. Cik ayu je yg i tak pernah jumpa.. dgr cerita pasal dia pun dr Cik sera.. Tp sy suka bukak blog dia .. sbb  Cup Cakes n minicakes  dia sgt comey.. Bila la agaknya dpt rasa mini cakes dia yg comey tu yer.. hari2 tgk blog dia.  telan ayaq liuq.. hahahah .. nak buat sendiri tak gheti..

2. Pass the award to 15 bloggers you've recently discovered & think are fantastic....
Alah.. ni yg den lomah nih..  lomah selomah2 ee..
3. Contact said blogs and let them know they've won the award.

 lallaalala.. Akibat kelomahan pd tugasan 2.. mana mgkin mahu lakukan yg ke 3..

 
4. State 7 things about yourself...

Tujuh..?


  •  Skrg nih tgh i mood cintan cintun sbb tgh berusaha utk habiskan siri-siri nur kasih yg sgt sweet..  koleksi episod tersebut sy dpt hadiah dr Mr Gaban sbb dia kesian kat sy sbb tak dpt mengikuti episod2 drama tst di TV3..  mggu  ni tgk mggu dpn tak leh tgk.. klu blh tgk pun.. kejap2 kena buat tuh kejap2 kena buat nih.. so manyak scene meruntun jiwa raga yg i ter miss..  bila dapat hadiah ni..  i blh senyum2 sorg.. nangis sorg bila tgk citer nih.. kalau ter miss satu ayat  pun.. i blh ulang semula..    pendek kata.. i bajet i nih cam nur amina la.. hahahaha.. kan dulu i kata.. i ingat dulu i kena kawen paksa.... heheh.. sweet la kan cinta lps kawen.. tp Kita Merancang.. Dia juga Merancang.. dan Perancangan Dia lah yg sebaik2nya..  mgkin  sy  tdak sekuat dan Sebaik Nur Amina.. maka Jodoh sy kena kenal saya dulu sblm kawen.. kalau tak kenal.. mau kono terminate .. haha. dah laser rosck semacam kan.. hahah.. tu yg terbecinto jugak sblm kawen.. ..  mak aii.. ni baru satuh.. dah panjang berjelo2 ha...  okeh nexxt!!...


  •  sy seorg yg susah nk tdo siang.. tp kalau time malam.. mmg tdo sungguh.. smpi Gaban risau nak tinggal umah .. sbb dia riso kalau apa2 hal.. i tak jaga.. muahahaha.. sebenarnya.. i blh je jaga.. tp sbb dlm fikiran dah ader org yg standby if anytink happen.. so.. buat tatau je lah.. ye ke?


  • sy suka  tgk ajer n lambat bertindak..


  • nama saya..? nama saya cam payah sikit nak sebut.. even my mom pun tak blh nak sebut nama i dgn betul.. yg btul2 blh sebut dgn betul ialah Ayah saya..  Lidah melayu akan sebut dgn huruf 'G".. walhal sepatutnya.. dia kena mula dgn huru 'Ghain'.. tp biasanya sy akan mudah kan sebutan mengikut keadaan.. which is sy sendiri tak heppi dgn tindakan tersebut.. tp wat to do.. even lps di mudahkan pun.. gue still kena sebut nama gue dua tiga kali.. n kdg2 kena eja nama sendiri..  tp lps nih.. gue rasa gue akan sebut nama gue dgn awal "ghain..".. biarla kena sebut berkali2 pun.. 


  • Saya tak boleh duk diam.. kalau duk diam rasa nak demam.. sbb tuh.. Mr Gaban yg selalu tgk2kan anak2.. sbb kalau i yg  duk saja smbil tgk depa main.. mesti rasa nak pitam n nak tdoq.. cepat ajer ngatuk kalu duk sesaje..


  • I suka masak.. tp paling tak suka nak kemas dapur.. akibatnya.. jadik malas jugak nak masak..


  • I kawen dgn Mr Gaban.. sbb apa..? hahah..  sebb dia pandai ngurat i.. hahahah..
wah.. dah tujuh da,, oklah..  lapaq la plak ha... mcm nak kena carik makan je.. k.. daaa.. !!


SeAdaNya

Friday, June 18, 2010

QuAliTy Time..


Ibu .. B*nT*T alif gatai la bu.. (budak ni mmg cakap penang okey.. )

 dah bbrp hari dia tergaru2.. n smlm .. dia tidur menonggeng..?
 Cacing kah itu... ..  smlm dah mkn ubat cacing..
  dan hari ini..?

 demam plak budak tuh..?

 lps  mengada2.. buat perangai.. menyakat adik tak sudah2.. n kena marah.. kena gertak.. kena ugut ngn ibu abah dia.. mlm td bdn panas.. pg td check temp 38 degrees..  kat klinik 39 degrees.. syian dia.. 


yg si kenit ni plak..



dah macam-macam.. pandai gaduh ngn abang.. kalau dia kata  nak A .. A lah .. jgn la ko try tuko W ke Z ke.. n dia akan ulang benda tuh berpuluh2 kali smpi le  ibu dia tensi okkeyy!!..

 n mlm tadik wa aerobik.. ? Aerobik...?!! apakah..?

 hahah
 ye wa ber aerobik..badan wa rasa tak best.. lama tak berpeluh.. mau tggu itu cik Sera main menton.. dia Bz  gila sbb dia org kepercayaan boss dia.. staf lain tak blh pakai..  dia Bz tahap silormoon.. eh sailormoon Bz ke..? jd wa beli DVD aerobik je lah.. adik yg jual DVD tuh siap tanya lagik..

" nak workout kat umah ke kak.."

" ye dik.."

"senang kan kak .. tak payah nak pegi gym.."

" ye dik... dah ada anak nih kesian nak tinggal-tinggal.."

budak tu senyum2... tatau la dia kelakar ke hapa wa beli DVD senaman utk chanteq kan tut dan .. TuTTT..!!
 kepoh la ko dik..  hahahah.. !!..

aerobik kat umah.. Best gak.. !! blh pakai seksi2... hahah..   dan masa gue tgh aerobik .. si kenit ni suh pegang tangan la..  ajak tdo la..
 bila  gue abaikan dia.. dia bulih bukak tali kasut gue tanpa gue perasan.. patut la dia marah bila gue terpijak  tgn dia..

 When i asked both of them....

" saper bukak tali kasut Ibu Nih....!.."

dgn jaya nyer si Kenit tu Jawab...

" A'aa Thik.. (aaa dik..)..

 tanpa rasa bersalah.. dia mmg yakin boleh..

Alahai anak.. sori la ibu amik  masa yu all.. sori okey.. izinkanla ibu nak menten chanteq.. nnti kawan sekolah yu allz tanyer.. ibu sapa yg macam Lisa Surihani tu.. Yu alzz gak  kombang setaman.. 

Alahai Gaban.. sori la i amik masa yu.. sori okey.. izinkanla i nak menten chanteq.. nnti kawan opis yu tanyer.. wife sapa yg macam Lisa Surihani tu.. Yu gak kombang setaman..  hahahah..

maafkan jika ada yang nak muntah.. izinkanlah sy bermimpi yang indah... gue selsema arinih..


 Sayang SemUa..!!

SeAdaNya

Wednesday, June 16, 2010

AyAt PenGasiH 1..



" Ibu ni comey la.. macam Buner.. (bunger ).."

 ibu dia gelak2... perasan pun iyer jugak.. tak tahan kena pujie ngn anak sendiri..

ibu : abah.. td alif kata .. ibu comey macam bunger..
abah : iyer...  Alif ni comey la.. macam bunger..
ALiF : haih.. butan la (bukan la).. Alif Laki.. Ibu Pompuan.. ibu la macam buner..

bila plak budak ni belajar.. yg bunger tu sesuei utk pompuan.. kaki ngayat jugek anak den..

n ibu dia masih lagik perasan... huhuhu.. !! 

SeAdaNya

Friday, June 11, 2010

aIr hujan.. Dan ..AiR TanGAN

ERm.. Hujan.. Best nyer kalau ada kt umah time nih.. duk dlm selimut ka.. ada kopi panas.. ubi kayu cicah ngn kelapa n gula .. mmg masyukk!!.. isk..  ni yg tak sabaq nak balik nih.. 

ptg ni nak masak apa tatau.. dah berminggu2 dah gue tak masak kat umah.. dapur tu buat pameran aje lah ..  seminggu di terengganu.. 3 ari carik pasai kat grik.. lps tuh balik kg .. ngantor adik ipaq kawen..  

 2-3 minggu kebelakangan ni kojo den.. komeh beg .. punggah beg.. packing.. itu packing ini.. dah macam geng kembara dah den ghaso... 

blk lunch td.. baru setel mengemas rumah..  baju dalam beg pun baru kuarkan ... beg2 pun baru je selamat simpan dlm stor...

sblm blk td singgah tesco.. bli barang2.. konon nak masak le.. akak den dtg dr melako.. dio ado kenduri kek alor setar..  lauk2 basah sumo ee dah ado.. cumo tukang masak ee yo mcm dah hilang magik nak masak..  tak do idea nak masak.. buntu den..  bilo akak den smpi.. den jamu laksa yo.. itu pun gaban boli, sian pulak tongah2 haghi makan laksa.. den minta pertolongan gaban sekali lagik.. boli nasik .. n lauk.. sudah ee.. dio boli nasik ayam..   oklah kan.. janji nasik.. ado tongah2 haghi bagik oghang laksa kan.. ahhaha.. dah nak buek camno.. maleh pulak nak masak..

kok camnilah gayo ee den nih.. baik takyah buek dapur umah tu.. boli yo moto ko .. beskal ko 2-3 bijik.. kasik gaban pakai untuk poie kodai 2-3 kali dlm satu aghi.. bulih tukar2.. ..

 arghhh.. !! tidak.. takkan ku jdkan pelaburan itu sesuatu yg sia2..  .. ku sematkan dihati.. tekad.. nekad.. melekat..!!.. gue akan masak jugak ini petang..

Apa lauk..?

tak kisah.. telur goreng pun boleh.. utk ice breaking.. !! ahahahaha..

daaa... manyak kijer da....

popesor minta diri....

SeAdaNya

Thursday, June 10, 2010

Dia PerGi unTuk Kembali ..

Dia Bukan Teman Rapat.. Dia Rakan Sekerja Begitu Juga Isterinya..

Isterinya sakit.. Kanser payudara..  Masa saya mengandungkan Alif .. isterinya mengandungkan anaknya yg Kedua.. masa tuh mcm musim org mengandung.. staf pompuan kat opis ni.. seme  mengandung.. yg dah kawen aje lah kan.. idak le seme.. . termasuk le isteri dia wpun isteri dia di jabatan lain.. tp menjangkit jugak.. :D....   dan selepas melahirkan, dia disahkan menghidap kanser ini..

Jadi usia dia menghidap penyakit ini .. seusia dgn usia anak saya yg pertama.. sbb tuh sy ingat sgt.. memandang anak nya yg kedua.. hati jd sayu.. teringat anak sendiri..

Sepanjang hampir 4 tahun isteri sakit.. 2 kali sahaja saya menjenguknya di Rumah.. selebihnya bertanya kabar bila terserempak di kawasan kami kerja..  ye .. sy bukan teman yg rapat.. tp sy tahu ceritanya.. dan bila bertemu.. tak tahu apa yg  perlu di ungakap.. nak suruh bersabar.. dia jauh lebih sabar dari saya.. nak suruh bertenang.. dia jauh lebih tenang dr saya.. selalunya.. bila menziarah kak zue la yg menjadi pemudahcara..

 8 june 2010.. sy tgh bersiap nk pulang ke Kulim dari bercuti di kg..  ader kenduri kawen..  Sy terima berita.. Isteri  dia sudah dijemput menghadap Tuhan.. sampai Janji Nya.. Inna Lillahi Wainna Ilaihi Rojiun..

tiba di rumah dah malam.. Tak berkeesempatan nak menziarah.. Malamnyer sy tak lena tidur..
bangun pagi.. terus ke pejabat carik geng nak menziarah..  Boss gue nak pegi solat jenazah.. so gue tumpang dia le..  kami bertiga.. bos, en din dan sayer..

kata kakak kerani..

" jenazahnya.. nampak mcm senyum.. "

"kalau pergi sekarang pun.. mgkin dah tak blh nak tgk.. sbb dah tutup (kafan) kan.. utk di kebumikan.. "

saya kata..

"tak apa lah akak .. niat sy nak menziarah je.. tak kisah la dapat tgk ke idak.. "

selebihnya.. sy bermain2 dgn fikiran di dalam.. teringat kat anak-anak dia yg masih kecil..

sy mmg tak tenteram .. selagi tidak menziarah isterinya.. buat kali yg terakhir.. wpun yg tinggal hanya jasad.. sedang Rohnya sudah di jemput pulang..

kata bos..

" sy antor ghazi kat rumah.. lps ssembahnyang sy amik  "

i said..

" tak kisahla mana-mana asal dapat menziarah.. "

tiba d muka pintu.. lutut mcm longgar.. lemah .. nampak kawan-kawan .. keluarga tgh mengelilingi jenazah yg telah di kafankan..

sy panjangkan leher.. sekali..

dapat sy lihat wajah Arwah.. tenang.. bersih..

 sy panjang leher buat kali kedua..

wajah arwah sudah pun di tutup..

Melihat anak nya yg belum memahami erti pergi tidak kembali.. hati jadik sebak..  sgt sebak..

dia pergi pada usia muda... 32 tahun tidak silap sy.

 begitu janji Tuhan..  tiada siapa dapat menahan...

ye.. Dia bukan teman rapat.. Tp.. pemergian ini sgt terkesan di Hati.. 

"Semoga Allah Mencucuri Rahmat Ke Atas Roh-nya..
Tuan Syahirah bt Tuan Yaakub.. Al-Fatihah..&
Semoga Allah permudahkan urusan mereka yg ditinggalkan.. "



 setiba di Opis.. En. Din berkata..

"kalau kita sudah berniat.. tgk Allah mudahkan.. dpt juge kita menziarah.."

selepas menziarah.. tiada apa yg dapat dibuat.. sy hanya termenung dan terpikir..

 ......Bila lagik aku mahu bersyukur dgn apa yg ada...

......PoHon ampunan Mu Ya Allah......


SeAdaNya