SeDetIk LebIh

Saturday, May 29, 2010

aKu Yang kau Panggil SaYanG

"kalau nak bertahan lama.. mesti ada sabar dan tolak ansur "..

ini kata-kata isteri dahlan zainduddin.. masa ni dlm NONA @ TV3 .. klu tak silap i la.. dah lama depa kawen... tp stil romantik2 gtuh.. isteri dia plak menten chanteq gtuh..

dapat isteri mcm i.. takkan le tenang aje yer... takkan le asik sepoi2 bahasa je anginnyer.. kdg2.. ada gak  ribut topan.. hehe.. tapik ribut topan manje2 gtuh.. ape ade hal.. biasak.. Isteri Rock.. hehe..

Tp kan.. bila rasa geram .. nak marah ke.. merajuk ke..  masa ni setan nirrojim mmg suke sgtla kan goda2 i..  sukar tiup api kat telinga gue tau.. bakar pasaan i yg rapuhh ni.. tak suke tau..

tp bila tgk ini.. mesti i cair.. heheh.. mmg spesies copek cair la den nih..

*gambar ihsan gugel..

 sebab.. ? sebab aderla memori ala-ala daun pisang dgn makanan ni.. ala-ala ader seseorg yg sanggup berkorban utk kita apa saja kan.. tak yah citer panjang2 le..  terlalu peribadi.. kang ader org blushing plak.. hik hik..

 Mr. gaban,

sy tatau la.. mcm mana Mr gaban blh pilih sy yg tak cokop inci ni.. dia kata sy comel..? comel kah saya..? huahuahua..

walau apa sebab awalnya.. saya bersyukur dikurniakan suami seperti kamu.. nasib baik Alif tak tanya.. "Ibu Bili Abah kat mana.. ?"..

kalau dia tanya.. sy akan jawab.. ibu tak bili.. tp ibu dapat hadiah.. :D.. Itu istimewanya kamu di mata saya Mr Gaban..

Untuk hari ini.. tader seprais.. sbb   bertugas diluar kawasan.. maka idak dpt la buat pakatan bagai.. maka terima lah ucapan selamat dr.. AkU YanG Kau PanggiL SyanG.. Dulu, kini.. dan Mudah-mudahan Selama-lamanya..

"Selamat Ulang Tahun Perkahwinan Kita yang ke 5.. wah sudah lima tawwun .. setengah dekad gtuh.. rasa mcm baru semalam bercinto.. 

 Kita doakan yang baik-baik untuk keluarga kita.. Amin..."


*izinkan la sy mood bunga-bunga cinta..

SeAdaNya

Wednesday, May 19, 2010

opErasi..

apa nak tulis ha?.. arini ade target.. tapi tak tercapai dek akal ku.. banyaknyer sessi  bermesorat.. yg tak rasmi.. tergempar.. senang cerita.. gosip ringan2.. hahah

esok nak amik coti le.. nak ngemas.. dari februari smpi la mei ni ha.. macm tak sudah je rumah itu..

 biasanyer.. Mr gaban akan kata..

" tak pe.. nnti abang akan kemas.."

ya Mr gaban sangat baik .. sapa lagik nak puji suami kalau bukan diri sendiri..heheh.. dia mmg selalu tolong basuh pinggan.. tolong kemas rumah.. tolong wat susu anak malam.. tolong tdokan anak.. tolong jaga anak masa i men menton ngn cik sara.. manyakkk!! sayang mr Gaban..

tapi piawaian kemas di mata Gaban dan mata I tak same okey..   so.. mcm ade sesuatu dlm hati yg belum puas.. kang kalau komplen ader org kecik hati.. kata tak bersyukur la.. tak berterima kasih le.. kan.. so .. mesti say thanks.. mesti appresiate kan.. so diam aje lah.. nnti ader org tu kuar statement..

"asik kemas je.. tgk2 le abang anak same.. "..

wat tu do..  Kompem.. esok i amik coti.. Kemas Rumah..

 Wpun ku tahu.. lps kemas.. mesti ader org Fill In the blank dgn jaya nyer..

  Ader tempat kosng .. maker aderla barang... .. ..huhuuhu...  Lap you.. gaban.. Lap u otromnszz..

Jgn mare.. gurau2  ajer..

SeAdaNya

Thursday, May 13, 2010

SeLaMat unTuk mu

Mr gAban Dearie..

SeLAmat Ulang Tahun Sayang..  Moga yang baik-baik utk mu..  Jangan kuat majuk nanti cepat Tuo..


SeAdaNya

Wednesday, May 12, 2010

AdAMaYOnaise

Hri-hari mau tgk itu cerita @dam@y@..

sbnarnya  gaban dan i bukan le tetiap hari ngk cerita nih.. tp lately.. sgtle nak ngk citer nih..saya le.. tidak gaban..   hari2 akan balik pukul 5-5.30 dah punch out.. sbb nak make sure 6.30 ptg dah ada di rumah.. kdgr tersasar jugak tp dpt ngk 30 minit yg terkemdian pun dah okey dah..   sbb mcm sweet je Lisa Surihani tu.. bukan macam.. mmg sweet kut.. Comey.. suke.. biarle yati kata dia tak pandai berlakon  pun.. hehehhe .. she has her own sytle yg sy sgt suka..

Gaban kata citer ni tak logik... adam seorg lelaki yg D@yus..  blh rilek wpun isteri dah kena tgkap khalwat...  sepatutnya tak yah susah2 katanya.. lepaskan aje.. dah org tak nak.. kenapa nak payah2 pikir..

Pada saya pulak.. @dam seorg yg sabar .. lilek.. tenang .. cool..  tp biasaklah.. kalau lawan mulut ngn gaban.. mana blh menang..  dlm diam.. sy menganalisis.. dimana rasional tindakan si Adam.. 

Masa gaban kata...

"la buat apa lah payah pikiir.. lepaskan ajer.. dah org taknak.. "

Terkesima den.. sonang nyo laki den buek keputusan.. Wpun cerita tu tak do kono mengeno dongan den.. den, mano ado pakwe yg gila2 babas suka giler2 ngn den,,, hahah.. den bukan comey mcm  lisa surihani tuh.. smpi  x-boypren dia dah mcm sasau nak kat dia kan.. hahaha ..   tapik mcm terasa lah jugak.. naluri keperempuanan i tersentuh you..

 "la .. takkan tak sayang bini kut.. 6 tahun kawen.. takkan senang2 nak lepas woo.."

tp itu dlm ati den la... cakap kang.. dio silap paham plak.. tak pasal2.. so kembali kepada topik.. sy mencari dmana rasional nyer tindakan Adam..

 cari punya cari.. erm.. sebenarnya.. En @dam pikir panjang..

 pertama2 nye..

1. Dia sayang isteri dia.. dia mmg cintakan isteri dia.. dia tahu yg isteri dia mcm terpengaruh dgn si dani tuh.. wpun sebenarnya.. i tau le,.. you as isteri takkan la tatau tggungjwab isteri kan.. takkan blh plak nak bercinta dgn laki lain.. sah2 la laki ko lg ensem.. kewangan stabil.. sayang kat ko.. yg ni sebenarnya den pun tak paham kenapo la si Maya tuh blh berperangai begini.. mgkin sbb dia Lisa surihani yg lakonkan wataknya so.. sy ok jelah.. tp kalau FsHA sondRa.. mgkin sy pun akan mengiakan kata2 laki den.. heheh..

2. si @dam pikir panjang.. dia pikir pasal anak dia.. kalau dia lepaskan maya.. kawen ngn si Dani.. mcm mana kedudukan  Si Amani dlm keluarga mereka.. dia takmo anaknya jadik mangsa.. si dani yg ala-ala meroyan tak bertempat tuh..

3.   Dia nak jaga maruah keluarga.. hati ibu dan ayah.. amanah yg dia pikul.. dia mahukan solusi yg terbaik.. penyelesaian terbaik adalah dgn pertimbangan dan perkiraan yang waras dan bukan dipengaruhi rasa marah, dendam dan terburu-buru.. sekali lagi.. dia juga menggunakan bantuan MASA.. sbb dia yakin masa blh memberi ruang utk manusia berubah dan berfikir.. untuk tindakan terbaik..

4. Dia rasa dia pemimpin pada isterinya.. maka dia mahu isteri nya sedar dan jelas jalan mana yg perlu dipilih..

5. Dia yakin boleh yang dia adalah suami terbaik utk isterinya..

6. pengarah kata jgn lepaskan maya.. huuauuauauah

untuk Cik Abang Saya..

Layan Jelah Cerita ni yang.. ok ape.. tak payah susah2 pikio.. sbb kita macam dah tau ending dia.. hik hik hik..


oklah dah 4.30 petang.. nak get ready.  nak chow cin chow...








SeAdaNya

Monday, May 10, 2010

iTu aNAk-anak saya..

Ni la kawan sayer.. nak main menton ajak dia.. nak ngk wayang pun ajak dia.. dia pun selalu je menziarah sumur di ladang saya..  coma oleh kerana dia asik men menton kt opis dia, opis gaban jugak la maknanyer....sampai dapat masuk semifinal.. maka.. jarang dapat men ngn dia.. sbb dia dah penat men... dia juga sudah selim melim.... dan wajar kita seme jeles dgn dia..

harini.. sy tgk ader gambar anak sayer.. yey!! \(^_^)/ dlm blog dia..  arituh masa dia menggunakan sumur di ladang saya.. sy tader stok apa2 kat umah.. sy suh dia minum air kosong aje kat umah sbb pesan ibu saya..

" kalau oghang datang.. mesti bagik minum .. biarpun hanya segelas air sejuk..  itu budi bahaso namo ee.. "

 pesan ini sy ingat dan sy amal.. biarpun pekerja bangla dtg repair apa kat umah.. gue mesti bagi minum.. pailing koman.. letak air sejag n gelas.. kalau ko nak minum tuang le senirik..

  tp itu satu yg d amal.. yg tak amal dan tak dgr.. berlambak2... ampun mak .. ampun.. !! antaranya ialah..

"kalau blik umah mentuo.. jangan berlenggang yo... masak apo2 e bawak balik.. kok tak sompek.. singgah mano2 e... bawak balik..  buah tangan.. "

tapi smpi sekrang dio tak tau yg anak e.. berkali2 balik umah mentuo bawak tuperware kosong.. sobab balik nanti nak tapau  bekall  hik hik..   syhhh!! nak bgtau org lain btau le.. tp tulung rasiakan ini perkara dr omak den.. mau domam deh dongar anak ee buek kojo camtuh..  hehehe.. series.. kalau ikut score utkk menantu.. i mmg out la agaknya.. jgn negatip sudah..

kembali kepada topik.. so oleh kerana tiada stok makanan.. so idakle sy menggoreng mee kun taw utk cik sara kita nih.. sy ajak aje dia ke abang e' Chapati pekena roti arab.. mmg masyuk roti arab kat sini.. sekali lagi.. mengikut skala  tokak den la...

 masa ni la cik sera ni main tembak2.. walhal org lain dah lapaq tahap jula juli bintang tigo.. so baru ku tahu kenapa itu cik sera bulih kurus.. masa org lain makan.. dia tembak sana .. tembak sini.. setat lambat... tp abih awai.. sbb nak simpan kamera pun amik masa.. .. almaklum.. kamera dia bukan macam kamera digital i.. kamera dia harga ribu2...  walaupun  aiyaq liuq i melelh nak beli .. tp i takkan beli.. i nak tggu org hadiah kat i... walaupun mcm kompem.. tak dapek punyer.. sbb dia kata...

 " nak buat apa..? ada masa ke nak amik gambar... nnti beli2.. tak guna.. "

sekali lg.. sbgi isteri yg penyabar... walaupun 10 tahun lagi.. sy akan tggu jugak.. sy nak jugak itu SENAPAN.. (mcm p ramlee sebut dlm itu filim... ahmad Albab.... )  : |


" Untuk omak den.. Selamat Hari ibu.. wpun tdak terluah dgn kata.. Tp Ini hati punya dalam.. senTiasa ada kamu.. ecece.. mcm bercinto gamak e..

Untuk Mama Mertua ku.. Selamat Hari Ibu.. 

Dulu sy ade member, katanye.. dia nak kawen dgn org yang yatim piatu.. sbb best boleh balik kg senirik time raya... cerita hidup manusia tak sama.. terpulang pertimbangan masing.. utk sy.. ianya sgt bertentangan.. kerana.. ada sesuatu pada Ibu dan Bapa.. kita bukan siapa2 kalau tiada mereka..  Bila tiada mereka.. maka hilang lah satu keberkatan di muka bumi ini untuk kita.. tak kisahlah mertua atau pun ibu sendiri kan..


Semoga Allah memberikan kebahagian , kegembiraan... keberkatan dan selamat sejahtera untuk mereka berdua..

Puan Hjjh Masturah Hashim Dan Puan Che Azizah binti Ibrahim..

amin.."

 Untuk saya?.. tggu otromen  besar .. barulah dapat ucapan gamaknyer...


  Oh ya.. terima kasih utk stodent ku yg menghappeningkan umah den semalam dan  pergi beli kek lps kena perli sbb tak bawak buah tgn hik hikhik... pepun  All d best.. slmt menepuh alam pekerjaan.. anda kini  bergelar graduan..  kek itu sgt sedap.. 

SeAdaNya

Wednesday, May 05, 2010

TesT......

sudah bersedia mendengar cerita yg sadis..? smlm gaban tanya.. apa yg sadisnya..?

 senang2 je dia blh lupe itu peristiwa.. utk i.. ianya akan dikenang smpi bila2 okey..  i ingat dlm TV aje yg blh ade adegan sesadis itu.. atau dlm erti kata lain.. org lain aje kut yg akan alami.. utk i yg sentiasa peka dan berhati2.. kebarangkalian utk berlaku itu peristiwa sadis adalah sgt tipis.. atau dlm erti kata yg lebih riak.. tak jadik punyer!!..

begini ksahnyer..
 sehari sblm kita merayakan hari buruh..pekerja..  wa n gaban sudah merayakan hari tersebut .. sbb mana best kalau cuti org lain pun cuti jugak.. atau.. mana best kalau cuti umum jatuh ari yg memang dah cuti.. sesuatu perlu dilakukan.. so kami amik cuti...  ekcelli sbb nak ngantor emak halfway.. dia udah teringat sama dia punyer rumah pusaka.. dia mau balik jugak2 itu mggu.. adik den yg janji sebona e nak amik.. tp oleh kerana dio  ado game .. so.. den sbg kakak dan anak yg penyayang dan byk cuti.. berkorban la sikit..

 wpun kami bercoti.. tetapi otromen2 kenit itu bersekolah seperti biasa.. otomen 2 macam dapat menghidu pakatan jahat kami yg ingin berlibur   dan bersuka-sukaan semasa mereka di sekolah.. maka mereka ada membuat bunyi2an dan tindakan penentangan semasa dhantar ke sekolah.. taktik itu tdak berjaya mencairkan hati kami.. wpun nenek mereka ada menyruh membawa sahaja mereka dan tak perlu hantar ke sekolah..

Anak-anak ku.. jgn la silap paham.. bukan le ibu tak mo bawak.. tp kdg2. ibu perlu masa berdua-duan dgn bapak kamu supaya bapak kamu tdak carik Mr Kevin org lain utk berdua-duan..  kang ini MR komen lagik ini post..  jgn marah no..!! nama anda dgunakan supaya post ini lbh dramatik..

selesai urusan .. kami beli tiket utk tgk wayang citer yg MEsTI Tonton tuh.. tiket pukul 4.30... patutnya amik budak2 pukul 6.00ptg.. oleh kerana cerita wajib tonton tuh.. kami  decide nak impom pengasuhnya yg kami amik lewat.. maknanya budak2 tuh buat OT.. lagik la kesian otomen2 tuh.. hhuhuuu


 then oleh kerana masih ader masa .. kami pe kay eff see... beli le.. satu hidangan ..  gaban said.. anggaple ini birthday celebration ..   so tak yah le rase bersalah sbb amik otomen lewat..

ayat2 power utk menyedapkan hati sbb mkan kay eff see tak bawak otomen.. hehhe.. sbb kita org dah ajar.. kalau dia mintak kay eff see ke.. mek donen ke (ali sebut Mc D, mek donan)..  hapa2 lah yg ala gtuh.. i akan cakap..  "boleh .. tapi sebulan sekali sahaja.. " .. so kita org mcm dah termakan dua kali .. n tak ajak dorang plak .. tu yg rasa bersalah tuh..

ok.. masa en Gaban beli.. dia tanay nak air apa..? i kata.. "mirind@ strawberi". smbil terbayang betapa nyamannyer air yg sgt feminin ituh masuk ke tekak gue..

then i blah utk  i cr seat.. dapat seat duduk le smbil SMS pengasuh .. kata otomen2 balik lewat.. 

 tiba tiba... itu insiden sadis pun berlaku... ...

tgh duk sms tetiba...sejuk... dingin .. meliputi peha.. perut  tgn.. telipon dan.. Hbag  cap ayam den.. walaupun cap hayam.. tp chanteq .. n kiut.. n baru je bili... uwaaa... apa yg jadik?..

 ini yg terjadik...




tapi itu susu tukar kaler pink lerr...

masa tuh mcm tatau nak kata apa.. dgr gaban cakap ni je..

"rilek2.. org seme tgk.. malu..malu.. "

perasaan..? entah le.. geram sebenarnya.. dah la nak pi tgk wayang nih.. tiket dah beli ..dgn baju seluar dah basah kaler pink.. handbag penuh dgn air batu... then i diam je.. sbb kesian kat gaban.. kalau i marah mesti dia malu kan..
kalau ikut hati.. nak je i gigit telinga dia masa tuh..  so masa tuh diam je.. tak cakap apa pun.. senyum...? jauh sekali..

 so i bawak bertenang le..  n bersihkan baju n seluar.. keluarkan segala mak nenek dlm handbag.. n pindah ke seat yg lain..  then i pi toilet..

balik dr toilet.. mcm dah waras.. n blh senyum.. smbil pegang pipi gaban.. sian plak tgk dia.. i tau dia tak sengaja..

then.. dia kata..

"sori ek.. saja nak test.. sabaq ke tdak.. tak sangka plak.. penyabar rupanyer.."

then i replied.. 

"kalau kat rumah .. dah kena rasanyer.. ni sbb kesian .. klu marah kang.. malu plak.".

so.. lps tuh kita org makan2.. n pegi je tgk wayang dgn baju yg basah2 tuh.. nak beli baju lain macam tak sempat.. gue pasrah jelah.. org2 tgk2 gue buat tatau je lah.. yg penting hati org yg disebelah, because..when i make him happy .. it makes me happy too .


 tu yg bila ikata nih lps abis tgk itu muvi..

"macam kagum je tgk bini dia.. cool ajer.. tenang aje rumah tangga dia.. sorri la ye yang.. i tak dapek la nak jd bini yg sentiasa tenang mcm tuh.. "

gaban jawab..

"masa air tumpah td.. mcm terharu sbb adik tak marah.. tapi kalau adik senyum.. lebih-lebih lagi terharu.."

i jawab..
" abang bukan kawen ngn bidadari dari langit yang tak der persaan nak marah.. i ni manusia biasa aje... "

sorri le kalau cerita ni tak cukup sadis.. tp utk gue.. gue takkan lupe ini peristiwa...  tp gue bersukur.. sbb Gaban yg tumpahkan air kat gue.. kalau gue tumpah air kat dia.. agak2?.. apa respon yg gue dapat..? .. wah.. blh buat kuiz ni... hehheheh...?..

n 2 kali bersukur.. sbb dia tau yg isteri dia PENYABAR orgnyer.. sgt la... sabar.. kan bang kan.!. kan !kan !kan!!



SeAdaNya

Tuesday, May 04, 2010

MeSti ToNtON..



ikut la.. selera org tak same kan.. tp utk jiwa den, cerita ini sangatlah best pada hemat patik..

tgk citer ni bersama pakwe den yg tersayang.. En. Gaban.. tengkiu2.. sbb tak tgk citer ni ngn Mr. Kevin
org lain..
dan gue tak kisah kalau ade yg ajak utk tgk lagi utk kali kedua..
** hint utk cik sara.. ekeke..

lps abis tgk ni.. i ckp kat en gaban..

"macam kagum je tgk bini dia.. cool ajer.. tenang aje rumah tangga dia.. sorri la ye yang.. i tak dapek la nak jd bini yg sentiasa tenang mcm tuh.. "

gaban cakap apa..? ade la tp kalu i tolis mesti you all tak paham.. so jawapan akan di keudarakan pd episod seterusnya.. kerana peristiwa sadis itu perlukan post yg tersendiri.. iye.. iyernyer terlalu sadis utk diceritakan... ;)

SeAdaNya