SeDetIk LebIh

Wednesday, February 24, 2010

TeMpAt JAtuh Lagi Di keNang

Pada saat ini ketika ini .. gue tabalkan.. dia "HAlaman Kenangan.. "




Utk tdak rindu2an.. td gue pegi jenguk rumah tu.. mgkin kali yg terakhir sbgi penyewa d rumah itu.. syahdu.. !!

mAsuk untuk sapu2 sikit... zasss!! terflashback segala memori indah pahit manis masam payau... kisah hidup kami disituh.. aduhai..

Lama kami tggl disituh.. dr lepas kawen.. br nak mula belajar hidup berkeluarga.. smpi la anak dah dua.. bukan sikit perkara utk dikenang.. byk.. sangat byk...

hati sayu.. mcm br lepas putus cinto!!..

smbil jenguk2 rumah.. jumpa jiran.. mintak2 mahap... n mengirim salam utk yg tak sempat nak jumpa2... mcm ramai benor jirannyer yer.. almaklum.. gue bz mcm popesor.. blk umah.. bukak pagar.. senyum2 ckit.. dah masuk rumah.. padam.. mana sempat mmemantapkan hubungan dgn jiran tetangga..

smbil2 tuh gue amik2 gambar...

akak jiran gue tanya.. "Buat apa amik gambar.."

akuh gelak.. sajer nak buat kenangan.. nnti alif besar blh tunjuk dia umah dia masa kecik2.. dlm hati gue jawab.. nak taruk dlm blog le kak oi.. akak tatau ke sy ader blog.. hahah..

erm.. ptg nih.. kunci akan dihantar ke kak kiah n abg puzi.. pemilik umah yg sempoi.. tak kisah pun kami buat hapa kt umah dia.. janji duit masuk.. plus kdg2 dia tak cek pun kami masuk ke idak duit.. cuma dia percaya je kat kita org.. nasible kami jenis bayar on time.. tu yg dia buat tak kisah..

kak kiah n abg puzi.. mintak mahap le kalau kami tak jg rumah akak mcm jg umah sendiri.. heheh.. sori kak ek.. kosong2..

utk ex-umah sewaku..

no. 26, Jalan Ara Indah.. Taman Ara Indah.. Permatang pauh..


Dimana pun akhirnya kami... tapi mulanya tetap dengan kamu..

Seselesa mana pun kami dtempat yg baru.. tp pahit bersama kamu la mangkin utk mencari yg lebih baik.. "

Kamu tetap di hati kami.. chewwah.. !! sedih.. sedih... Uwaa.... kan gue dah kata macam putus cinto.. !!..

nnti gue taruk gambarnyer.. skrg tgh layan blues.. sedey.. !!

ape la sentimental benor akuh nih.. .. kalau berpisah ngn tupperware aiskrem pun blh sedih.. ni plk umah yg dodok lima tawun... uwaa.. izinkan akuh sedih ini hari...

daaa..

Friday, February 12, 2010

KecIk ke?

kecik ke aku nih?.. gue tak penah rasa gue kecik.. dlm idup ni.. ada la bbrp pengalaman yg membuat kan gue terpikir.. Kecik Ke..?

dulu masa kecik2.. sepupu2 selalu panggey den cikedis.. cikedis tu ala-ala jajan2.. la..

maksudnya.. kehadiran ku d muka bumi ini.. tak berapa penting la.. blh diperkotak katikkan le.. cenonet je.. tak signifikan .. tu la maksudnya sepupu akuh yg dolu ala2 berlagak2 kan.. agaknyerla..

skrg nih ntah mana la sepupu2 gue tuh.. lps bbrp insiden.. kita org dah macam putus sedara dah.. ntah la.. donya2.. tp ape pun.. sy hormati pendirian anda.. kerana apa gunanya ade anak kalau tak suport mak bapak dia kan.. same la dongan den.. den tongah support omak den...
itu cerita cikedis.. tak cukup dgn cikedis.. omak2 sedaro den selalu merefer kan perkataan Ci Kenit tuh kalau dia tgh sembang2 apa2 yg merefer kepado den..

besar sikit.. depa suda upgred dr si kenit kepada .. si pendek pulak.. kejam btul family den.. macm mana la den nih tak rendah diri tahap gaban.. hilang kompiden ..

kadang2 itu si pendek sudah tukar kepada si ketot.. tgk kepada kesesuaian penggunaan pada waktu2 perbincangan...

so perkataan tuh dah mcm sinonim dgn gue.. hati kecil gue kuat berkata.. btk fizikal yg dimiliki ini mgkin berkat doa2 org yang hampir dgn gue.. m dah panggil ketot... maka ketot la jadinya.. dah panggil pendek.. maka pendek lah jadinya.. bukan setakat 40 org.. @ 40 kali di sebut.. dah beribu2 lemon kali di sen=but agaknyer.. mana tak melekat..

lps tuh bila dah besar dah sekolah.. rasa cam besa2 je.. sbb rasanyer.. member2 i baik2 belaka.. tader plak dia panggil ketot ke hapa ke.. hahahah

masa buat degree.. ada sorang hamba Allah ni.. tah mana la dia dapat ilham.. dia blh panngey wa kecik.... nama dia abg hatta.. wife dia.. aima.. dia penyelia kelas latihan cekak kita org.. tp dia nih kalau kutuk buat tatau je.. sbb mmg kerja dia kutuk org.. !! ahahahha.. ampun aima.. ampun!!

slps abg hatta.. rasanya tak de la makhluk lain yg kata wa ni kecik.. tp kalau setakat org kata .. i ni student.. atau pi library nak pinjam buku.. librarian tu mintak student card tuh.. mmg biasa la kan.. tp sy rasa .. bukan sbb sy kecik.. tp sbb sy nampak muda kutt!!!.. hahah.. atau dressing tak berapa nak maut sgt... comot + selekeh + ala-ala baju tu je hahah...

then .. bbrp hari yg lepas...

insiden ini terjadik..

" ibu nak dukung bu.. "

" alahai.. ibu tak larat la.. Alif naik atas belakang ibu la.."

dia pun naik atas belakang (kokong).. n peluk leher gue kuat2.. tiba2.. dia cakap..

" Tecik la ibu nih..?"

" ha..!! Alif akata ibu tecik.. elleh.. kata org.. dia lagik tecik.. '

"Eh.. Alif Bicar.. ibu tecik.."

waaa.. anak gue pun dah kata gue kecik..


sekali lagik gue terpikir.. Kecik Ke..?

mm.. tak kisahla.. wpun sy tak dpt btk2 badan ala-ala model atau ala-ala aiswarya rai.. yg mcm perfect.. tp Tuhan dah ganti dgn kebahagian yg macam2.. wpun kecik .. cukup sifatnya.. maka ok lah tuh..

wpun gue kecik.. cita2 gue besar.. !!... sangat besar... besar punyer..!!

wpun gue ni ketot.. tp taste gue tinggi lohh!!.. tengok lah laki den.. tinggi Loh!!.. sobab ado ognag ponah cakap..

" kalau ko nak anak tinggi2.. ko kena kawen ngn org tinggi jugak,.."

.. tp...sebab tu ke..?

ini semua kan kerja Tuhan.. :D

jd .. terima ajelah...

SeAdaNya

Wednesday, February 10, 2010

TinG ToNG

Minggu yg sgt ting tong.. tak terlarat rasa nyer.. bdn kat lain.. hati di dalam pk lain.. erm.. tak sabo nak berhujung minggu.. Ibu ku dtg ke mari loh!!..

mggu dopan student coti..!! harap2 dapatla nak menghela napas lega brg secungap dua...

ok loh..!! ting tong lohh!!..

SeAdaNya

Thursday, February 04, 2010

SeMalam yg ntah hapahapa..

If a problem can be solved, no need to worry about it ..
If a problem cannot be solved, what is the use of worrying..

Heated gold becomes ornament
Beaten copper becomes wires
Depleted stone becomes statue..

So the more pain you get in life, you become more valuable..


thanks Mr ExP-erience!!

CikGu Bedah Dah okey Ini HAri dun worry.. ahaks!!


SeAdaNya

Wednesday, February 03, 2010

SesAlan..

saat ini..
rasa menyesal kerana membantu..

ia membuat hidup kelam kabut setakat 2 minggu ni.. hingga saat ni.. sya masih menyesal..

dunia ini tidak ada adilnya..

ntah bagaimana selesainya.. masih ternanti tertunggu.. kerja ini tdak akan selesai pd waktunya..

izinkan rasa itu.. biarkan masa mengubat rasa menyesal tersebut... kesian masa.. asik kena ubatkan rasa.....

SeAdaNya

Tuesday, February 02, 2010

KerJa ?

Halluu!! lama tidak di updet.. mcm biasalah.. kang kalau upedt asik nak cerita bz.. cerita sibuk.. muak pelak org yer.. tp mg iyer.. sibuk banget.. !!sabtu ahad pun bz.. ke sana ke sini.. smpi si alif tuh komplen..

"Alif tanak jalan la.. nanti Alif Pining.."

tp apa bulih buat.. wa angkut jugak.. ye lah kami duduk di perantauan.. mana ader kak ipaq ka.. .. tok ke nnek ka.. nak mintak tlg jaga sat.. so ..siang ka malam ka.. hangkut jugak.. kereta tuh toksah cakap la.. dah mcm tongkang dah.. biskut cekelat segala macam2 ada..

2-3 menjak nih al bizi wal kalut sikit la.. dgn urusan nak memindah2.. dgn nak siapkan soklan.. dgn kelas yg dah berterabur jadualnya, dsbbkan buka dan tutp kelas nih.. semuanya dtg sekaligus.. tu blm berita ayah kat kg jatuh bedebabb .. black out tiba2.. kepala nyer terhantuk ke lantai.. kena 18 jahitan..

anak dia yg leka nk kejar dunia nih pun .. blm berkesempatan lagik nak menjenguk ha.. skrg ni kena bertindak ibarat menarik rambut dlm tepung.. rambut jgn putus.. tepung jgn berselerak.. tp paham2 jelah hati di dalam .. masa nak melaksanakan misi tersebut kan..

so.. lps kejadian ayah jatuh tuh.. kami dah declare yg ayah skrg tidak boleh lg di tinggalkan bersendirian.. maka omak den akan bertambah2 tensen.. sbb makin berkurang la aktvt yg blh disertai.. mgkin dia terpaksa lupakan kelab wrga emas nyer..

tgh pening sbnarnya..

nak carikan org gaji.. risau.. takut pulak dgr cerita mcm2. duk terbayang2 kalau org gajik tu cekik mak bapak i.. lps tuh songlap segala harta benda kat rumah tuh.. bab nak songlap tuh blh tahan lagik.. tp bila terbayang bab dia cekik tuh.. @ dia masukkan benda2 tak elok dlm makanan mak bapak den.. tak sanggup..

nak suh duk umah kak long.. boleh jugak.. tp kesian pulak.. kak long ada Baby kecil lagi.. ayah pulak kdg2 tak mo dgr cakap.. dia nak jugak dukung baby tuh.. kalu lepa sikit je.. tgk2 dia dah angkat.. plus umah kak long ada tangga.. so mak n ayah mmg tak blh acces la tgkt atas tuh.. bukan tak blh la.. tp jarang2.... tambah2 plak ayah dah jatuh2 nih.. so area dia agak limited la.. kan.. tau je lah org tua.. rumah cantik macam mana pun.. dia nak jugak rumah kampung dia yg saujana mata memandang tuh kan.. kalau buka tgkp nampak umah org.. dio kato.. nak gaduh ngn ayah pun payah.. takut org sebelah dongar..

umah amat.. sangat oklah.. kalu dr segi fzikal.. sbb ader satu bilik ayah kt bwh yg dktg bangat dgn bilik air.. plus amat tak byk perabot2 besar2 compare to kak long yg sgtlah bercinta dgn perabot jatinya.. masaklahnya.. amat n intan selalu pulak balik lewat.. yelah..org kojo kolumpo nih.. blk awal2 kang jammed plak..

ada satu lg rumah.. sbnarnya.. rumah ni di beli mmg dgn niat.. nanti bila org tua kami perlukan penjagaan kami akan bawa mereka duduk sekali...
umah ni tak bertangga.. tdak la besar mana.. biasa2 ajer.. dan ada halaman.. blh la utk mak ayah bercocok tanam..

masa nak menyiapkan dan mengompletekan (apa punyer bahasa daa.. marah sasterawan negara kang..) pun kami mengambil kira kewujudan org tua di rumah ini.. nak ltk penyidai tuala pun kami imagine .. mak smpi ke tidak.. ayah terhantuu ke tidak.. umah ni mmg utk mereka sbnarnya..

tp jauh la pulak .. tataula mak nak ke tdak.. tgh pikirkan strategi mcm mana nak memujuk .. mak n ayah duduk aje kat umah ni.. senang.. klu ada apa2 hal.. 5 minit cik abang i dah smpi rumah.. kalau appointment dR.. blh adjust masa.. sbb kalau sy amik coti pun.. organisasi ni tpp berjalan dgn jayanya.. sy bukan org atasan.. hahah sy rasa sy la insan terlayak nk jaga mak n ayah.. masaklahnya.. Kulim ni jauh bona dgn N9.. kang apolah kato adik beradik yg lain.. ko ingat ko soghang yo ko nak jago omak.. pak itam plak ponah kato.. omak tak blh tinggalkan umah kosawah tuh..

ye saya komited utk hantar mak balik bila2 mak teringat kek umah pusako tuh... akan mintak tlg amat n kak long balik kosawah gilir2 utk jaga rumah bg pihak omak.. kesian la kat emak saya.. ntah bila la dia nak rasa hidup selesa.. hati senang dan riang gembira..

ado tak sesepo yg kek N9 yang nak kojo jago rumah ..? ko ado sedagho magho ko.. atau ada sesiapa yg berpendapatan rendah nak tambah pendapatan ke.. .. kojo opis hour pun takpo..tak yah tdo kek umah tu pun takpo.. kojo balik hari.. rumah tu kek Kuala sawah, rantau.. alah.. sepo ponah poie umah kg MB dio tau la ghantau tu kek mano..

kalau ado.. silo btau.. gaji blh bincang.. yg ponting .. umah bersih... dan tak di diami *PunyiT (monyet menurut bahasa alif)

Sekian iklan utk hari ini..

now terngiang2 lagu limah jongang.. FBI @ hotfm nyer psl.. Alif plak.. bila dgr je lagu tuh.. otomatik terus buat gaya jongang.. :B


SeAdaNya