SeDetIk LebIh

Monday, January 25, 2010

DoA Utk MawaddAh

MawAddah


Air Mata aku tumpah lagi..

Anak ku Mawaddah..

Membaca cerita disini
pun sudah merobek2 hati.. Luluh hati rasanya.. bagaimana lah yang menanggung..

Mawaddah anugerah utk Ibu dan Ayah yang tabah..

Nak,

sungguhnya perancangan Allah sgt cantik.. Insan seperti mu hadiah utk org2 yang bukan calang2..


Doa dr seorang ibu.. untuk

si kecil Mawaddah.. dan




utk Ibu dan ayah Mawaddah.. ..



Semaoga Yang baik2 .. dan Selamat utk kalian.. Amin.


SeAdaNya

BeLang-BelAng..

Hari ni hari isnin ..

tgh cari semnagat utk mulakan kerja...

mlm td .. masa tgh tdo.. Alif mengamuk2... saya marahkan dia.. gila2 punya marah.. smpi tersenyap budak tuh.. diam terus.. duk diam tgk TV.. Kasihan kan..?.. Ibunya garang macam harimau.. aummm!!

ghaya ni kena tempah bbaju belang2 oren.. baru sesuei..


SeAdaNya

Friday, January 22, 2010

NaSiB..

Umang aii..!! punyo lah panjang den tulis.. tetibo ilang sumo ee... aiyo aii..

dah lah .. maleh den nak tulih balik..

den tongah nunggu oghang ajak den poie makan nih ha.. lapa bona poghut den..
aiyo ai...


SeAdaNya

Thursday, January 21, 2010

AppLes Of My Eyes!!





tatau la pesai apa.. (che wwah.. alala anak mami pulak.. ehehhe)

saya tatau la pesai apa.. skrg ni baru pukui 3.. tp hati teringat2 kat dua org budak kenit tuh.. terbayang2 aje kat mata ni ha..

hari ni hari ibu ka?.. pasal apa naluri keibuan saya macam agak melampau2 hari ini.. mcm rasa syahdu je.. erm..

ke sebenarnya.. naluri kemalasan nak buat kerja.. hahaha.. konflik dalaman.. hari ni saya nak balik awal.. tak kira2.. tak tahan.. rindu kat anak sendiri..

1 hour to go.. lps tuh .. wa blah.. !!..






SeAdaNya

KonSeP..

erm.. saya bukan dewa peringkat ke sebelas.. tapi.. hanya nak memudah kan.. Mudah-mudahan.. nnti Allah mudahkan pula urusan saya.. Titik..!!


Dari kecik.. kita di ajar.. benda baik di balas baik.. benda yg baik ganjaran yg besar, amalan yg baik ganjaran nya.. syurga pahala..

tp Guru saya ajar saya lain.. kita dapat bukan pasal kita.. tapi pasal Dia nak bagi.. Kita dapat sbb Dia yg Kurnia.. bukan pasal kita.. sbb kita tak ada ape..

itulah konsep.. Hamba.. yg payah sangat kita nak pahammm.. dan smpi sekrg meraba2 tak paham2.. aduhai..


SeAdaNya

Thursday, January 14, 2010

LiDah Tidak BertuLang

Aku namakan ia.. rezeki yg tidak aku sangka2.. nak kata tidak idam2.. mcm tidak jugak.. penah la mengidamkan.. tp mcm jauh panggang dari api... ye lah siapa lah saya..

rezeki itu ingin saya dedikasikan utk ibu saya..

sabtu ni Birthday dia.. dia penah cakap kat i..


" mak nak beli satu la macam kak long tuh.. senang nak panggang2.. senang nak bakar2.. "

"mak nak ker..? "

" tak per.. mak ado duit.. ko tolong bawak yo mak poie boli.. "

" iyolah.. nnti kito poie boli.."



dan.. dan lps itu.. gue tak hengat langsung janji tersebut...

dan pagi ini baru teringat..

dan dah assign my brother.. tolong bawak omak poie boli.. nnti den bank in duit.. ikut lah dio nak camno.. itu hadiah birthday utk dio..

" Sori mak.. anak omak yg ontah apo-apo.. mintak hampun sbb tabur janji2 palsu.. sabtu ni dah tak palsu dah.. hehehe :D"

SeAdaNya

Tuesday, January 12, 2010

separuh jiwa ku demam

Separuh jiwa ku demam..

yg geram nyer.. dia blh buat hikayat melenyapkan diri .. katanyaer.. kalau ikutkan mmg tak larat nak bw motor nak balik .. tp dia gagahkan jugak sbb tak larat.. nasib baik sampai katanyer.. mata dah gelap.. badan panas.. sampai2 muntah...


geram makcik.. awat tak kabo nyer.. isteri mithali dia nih bukan nnyer tak blh pegi amik sat.. aduhai.. tulah kalau yakin diri melampaui tahap gaban..

gaban pun demam lho..

this year.. kami open ngn kesihatan yg tak memberangsangkan.. harap2.. ini tanda Kasih dia utk kami sekeluarga.. Mohon akan beransur sembuh dan dikurniakan Kesihatan yang baik d masa akan dtg... Mohon ampunan Mu ...


SeAdaNya

Monday, January 11, 2010

Soal HaTi..

Kalau ikut buku mmg tak betul..

Mmg tak ikut buku.. drah penentang mcm saya.. mana blh ikut buku..

saya tak kata saya betul..

ini bukan cerita hebat.. ini Timbang rasa..

kata org Diam itu Emas.. tp Maruah bukan utk di injak2...

talam.. engkau dah agak melampau..

SeAdaNya

Friday, January 08, 2010

harapan utk Kawan Saya yg seorang Tuh....

Salam..

hAri yang nyaman.. mendung ajer.. mungkin ujan kut mlm tadik.. makcik tak sedor.. tau2 .. keta udoh basah aje pagi ni.

2-3 kali taip.. tapi padam balik.. td macam berkobar2.. now macam tatau nak tulis hapa..?.. pg tadik masuk kelas.. adelah 8 orang je.. yang lain hanyut jugak d telan dingin pagik agaknyer.. budak2 begitulah.. blm nampak tggung jwab dpn mata.. akuh dulu mcm tu jugak.. hidup seorang2.. apa lagik yg hendak difikir.. lps makan minum sudah le.. tidak skrg.. 24 jam serasa tak cokop.. begitu begini.. hari menginjak petang.. cukuplah.. 7.30 pagi ke pukul 5 petang masa untuk melakar kepuasan diri sendiri.. selebihnya.. untuk anak2 dan suami.. tapi masa yng 9 jam .. kesan nyer.. bukan main.. :D ye .. sya suka bekerja.. saya suka bertugas.. kalau nak tau.. dr kecik2lagik akuh nak dapatkan tugas ini.. dulu.. aku nak jd cikgu.. wpun skrg bukan di sekolah.. tp akuh ni kira cikgu jugak lah kan.. jd.. itu satau pencapaian yg memuaskan hati buat masa ini lah.. klu org berebut nak jd doktor lawyer segala.. tp ingat2 akuh la.. akuh nak jd cikgu..

dan hari ini.. mood macam baik.. 20 minit tggu student .. 8 ketul aje yg moncol.. dah la.. gue la insan pertama yg masuk kelas.. tolong pasang lampu.. 5 minit melangut.. baru muncul seorang.. zaman dah bertukor ke dunia nak kiamat.. tak blh nak salah jugak.. sistem tgh down.. maka down sekali la budak2 nyer.. kita tggu minggu depan tgk macam mana..

mula2 ngajar dulu.. ada lah dgr org kata yg gue ni garang.. bdn kecik tapi garang..

entah lah.. bila dah lama2 mengajar.. rasa cam dah flexibel skit.. tp kalau hangin tak kena .. meletups jugak la..

tp rasanya.. seme cam berubah bila sudah punya anak.. bila sudah punya anak.. hati jadik lembut.. perasaan cepat tersentuh.. hati tuh asik tak sampai..

itu lah org pompuan...

abis sebelum tuh.. aku bukan pompuan ke.. ?..

tak.. tp masa merubah semua.. kita perlukan masa.. masa boleh tukar semua.. hari ini kita org lain.. 10 tahun lagik.. kita blh jadik datuk datin.. atau kita blh jd macam-macam.. no wonder anak yg tader rekod jenayah .. blh penggal kepala bapak sendiri.. org yang sama.. tapi pada ketika yg berbeza.. dia berubah menjadi org lain..

masa blh mempengaruhi pertimbangan tindakan dan sebagainya..

cuma.. kita tak blh tgk masa depan.. rancang boleh.. ramal boleh.. anggar boleh.. agak2 boleh.. tp semuanya tak pasti..

tapi kita selalu tak sabar.. kita nak macam tu macam ni.. kita nak begitu begini.. hendaklah, ingin lah..berusahalah.. tapi setakat itu sahaja.. selebihnya.. serah Kat DIA..

Senang utk di taip.. senang utk di luah.. nak buat..? belum tentu..

Untuk seorang kawan saya.. anda tahu siapa anda..


Saya suka jika awak bersama dia.. di mata saya dia juga baik utk awak.. sweet je.. mcm ader iras2 gtuh.. tp hati dia.. bukan hak kita utk memaksa..

dalam situasai ini..

kita perlu pertolongan MASA..

Biar masa tentukan.. sma ada hati dia akan ade untuk awak.. atau hati awak akan boleh lepaskan dia.. atau akan ada hati lain yg boleh pujuk hati awak yg tengah lara tahap gaban skrg..

Awak masih blh sms saya utk beritahu mcm mana awak rasa.. berulang kali pun tak apa.. ..cumanya.. saya selalu terpikir.. mcm mana nak balas balik.. dan biasanya sy tak balas.. hahaha.. sori fwen..!! tp series.. i do care okey..

Untu beri kerjasama yg baik pada masa kita perlu ade sabar.. dan mungkin sebenarnya.. bukan MASA yg kita perlu.

tp kita perlu kekuatan dari DIA... untuk melalui.. MASA ini.. yg mana adalah kesan dari MASA semalam.. dan utk hadapi MASA akan datang..

Hidup ini akan terus jadi teka teki..

hari ni hari awak.. esok lusa entah kan hari siapa..

semoga ader aura baik utk kawan saya tuh.. d hari Jumaat ini.. Ameenn....


SeAdaNya

Wednesday, January 06, 2010

?

Hari Ni saya kompius.... Beri saya masa.........


"Love me without fear.Trust me without wondering.Love me without restrictions.Want me without demand.Accept me how I am.A love like that, will be eternal!"


SeAdaNya

Tuesday, January 05, 2010

Kata Orang.. kIta Jgn Buat Silap Dua Kali..

sistem seharusnya memudahkan.. bukan menyusahkan.. tp ini lahperkara yg berlaku.. berulang2 kali.. perkara ini saya lihat seolah2.. tiada jln penyelesaian.. @ tader siapa yg mampu selesaikan.. d luar kemampuan akal yg waras.. bukan menuding jari.. tp inilah yg kita lupa..asik gah megejar nama peringkat dunia dan antara bangsa.. tp lupa t jawab kita pada mereka yg sebenarnya memerlukan kita..

senario hari ini.. disamping sy yg blur2.. sbb baru arini bekerja di tahun baru.. asal nyer bercoti.. tp ke klinik sbb batuk dan selsema yg tak baik2.. sudahnya.. dr kasik MC.. 2 klinik tempat saya bertamu sblm ni.. tak kasik pun MC.. yg mana saya rasa mmg perlu kerana bila ditanya..

" Dr .. ubat ni ngantuk tak.. "

Jawapan 1 : Ngantuk sikit la.. kalau tahan makan lah siang.. kalau tak tahan.. tak payah makan..

Jawapan 2 :.. nama pun ubat batuk.. ngantuk la sikit..

sudahnyaer.. akuh yg lagak2 popesor yg sosah mau mintak coti nih.. mmg takkan makan le ubat tu di siang hari.. mlm sajer.. jd mcm mana mau baik.. makan obat ikut soka saja..

tp semalam.. Dr ni amat memahami... dia kasik obat batuk dan MC.. wpun akuh dah apply coti.. jd blh kensel la itu coti.. jimat2..

Katanya..

"Tak seghonokla (tak best ) la mintak2 cuti .. awal2 tahun nih.. .. "



selsema ade lega juga.. batuk masih.. dan dia suh akuh p x ray.. sbb dah sebulan tak baik2 lg batuk nih..

ni pun duk ngidam kan rambutan yg mama bw.. klu batuk ni setakat dua tiga hari.. mmg akuh dah jamah dah.. tp sbb dah sebulan.. seram jugak jdnyer..


eii apada mau ceriter?..

ha senario nyer.. adik2 pelajar ni .. berkeliaran mencarik PA.. PA yg mcam akuh ni.. time blur2 ni.. bila suruh selesaikan masaklah yg berkaitan dgn sistem yg asik la under maintenance.. kejap boleh kejap tak boleh.. dah boleh, tak blh register plak.. sistem tersilap.. kursus pra syarat lain.. jd pra syarat lain.. mano tak poning kepalo mak dik oii!!..

tapi den coba sabarkan diri.. wpun pagi tadik raso macam nak tolan yo budak2 tuh.. tp bila dipikir2 .. dan sah2 bukan salah mereka.. klu akuh kat tempat mereka pun.. macam mana la agak nyer.. time ni .. akuh mula raso nak tolan P* p*nd*ft*R kek tingkat lapan tu ha.. hahah..

semuo lah.. .. yg terlibat dalam penyusahan hidup pelajar2 .. yg telah mendrag den jugak ke kancah masalah.. tambah2 tongah batuk2 dan berhinguih nih ha..

tu yg den maghah.. sobab ee.. sistem nih.. mungkin menyonangkan sesetengah pihak.. tp menyusahkan den sebagai PA.. sorang budak .. dokek 20 minit nak kono solosaikan masalah ee.. dah kalau duo puluh.. tak poning .. aiyo aii.. dio.. camtu yo.. sem dopan.. jadik yo laie.. den jugak nak kono solosai an.. abih camno.. kato taraf dunio.. den dulu.. mengaji tadolah taraf dunio doh.. tp takdo lah payah bona nak daftar cam ni a ha..

tadik den masuk kelas.. soghang yo ado.. kato ee masalah pendaftaran.. tulah.. dah ghugi maso den seminggu.. besok nak odit kemain hebat do kan.. tulah .. kang kalau cakap kang tak mo dongar.. jgn heboh nak capai bintang kek langit.. ontah cantik ontah kan tidak.. berpijak di bumi yg nyato.. tontu2 lah.. pucuk ubi tuh sodap di buek masak tempoyak.. eh.. apo punyo perumpamaan daaa

sekian.. kareem wal aliah melaorkan.. dari tV ompek..


okehlah.. den nak balik umah dah nih.. dah dokek pukul limo.. omak mertuo ado kek umah.. kesian plak dio.. esok dio nak balik dah.. mlm ni nak bawa poie makan char kuey teow..

kok iyo pun nak tunjuk ghajin.. lain kali yolah yo.. apo pun.. Family First okey !! Remember yo Che Ghazi.. Family first.. Family First.. (sila bayangkan gema ala-ala seram )...


eh.. jap2...

cik sara.. bilo Muallaf nak sampai sinih nih..?..


SeAdaNya