SeDetIk LebIh

Thursday, August 27, 2009

GarField

i am a garifield.. the cutest one..ape punyer tajuk daa.. arinih masuk opis dgn sepasang mata garfield.. siyes nyer ngantuk.. aduhai.. today kelas penuh plak.. .. 8 pg-6 ptg... gap sejam-sejam je.. kul 10 sekali n kul 1 sekali.. tak cokop utk menidurkan diri brang sekelap dua..

kisahnyer.. mlm tadik tdo pukul 3 pagik.. pastuh 4.45 dah mangkit semula nak menyahur.. bapa jam ajer mak cik tdo itu mlm.. sikalang manyak ting tong woo.. sib baik leh menten waras masa ngajar.. wpun starting mcm hampeh.. tp kesudahan lecture jd ok jugek..

dah la sojuk semacam nih ha.. sodap2 tu sodap la.. sojuk kan.. tapi kalau dapek selimut toba.. di tambah lak dongan bantal poluk.. sorong an pulak bantal kek kepalo.. dapek la tilam sepuluh hencii.. aduhai.. nyonyak mak dik nun.. ado time org buko tak bangkit ni kang..

ayo aii.. meleleh pulak membayang peralatan2 tersebut.. siyes.. mlm nih.. lopeh yo semayang maghrib.. se bontang toto dopan tibi.. sepo nak main ko.. nak berurusan ko.. sila bersabar jika tdak ada respon okeh.. dah la.. ado lab ni..

daaa..







SeAdaNya

Thursday, August 20, 2009

Aku menUlis Bukan Kerna Nama

Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangmu
Kita sama semuanya sama
Apa yang ada hanyalah kehidupan


hati tiba2 terjentik dengan bait2 lagu.. antara lagu2 yg sedap didengar biar berapa kali pun berulang.. terimbau segala nostalgia.. terasa mcm terheret dlm dimensi yg hanya ada saya dan kenangan dan masa depan..

sy tiba2 pasang angan2.. NAK JADIK PENULIS.. wakakakak. ader ke orang nak bacer. saya tak pandai tolis.. tgkla blog ni.. bintik2 noktah lagik banyak dari urup2 gamaknyer.. mengikut seorang pakar org yg mcm saya .. org yg suka letak titik ni .. katanya mudah sesuai dan mesra alam.. wakakak.. bertentangan dgn pandngan ex boss kecil saya.. pakar tu kata sy bijak menyesuaikan keadaan .. mcm tula maksudnya kut..

seronok bila tgk berjaya nya Prof kamil.. dah berbuku2 dia tulis.. dah ada 2 koleksi tolisan dia.. wpun tak abis2 baca laie.. teruk kan..? nak jadi penulis konon.. buku pun payah nak baca.. sapa ajerla nanti nak baca buku gue agaknyer nanti..

arituh jumpa mak itam.. my aunti yg baik sgt.. sayang sgt dia.. dia kata dia nak letak gambar alif dlm buku dia.. tp tak mintak izin.. so dia tak jadi letak.. then gue btau.. lorr mak itam letak je lah.. bukan org lain kan.. dia dah mcm mak gue senirik.. masa kita org susah dulu.. dia yg banyak tolong.. series.. !! so takkan nak berkira kan.. means.. alif pun dah mcm cucu dia jugak.. ape ke halnyer plak nak mintak2 izin segala.. then she replied.. ok next time , mak itam letak.. n just inpom.. nnti mak itam kasi free one copie.. yezza.. blh tlg pomosi.. hehhe.. erm.. mak itam pun dah jdik penulis... erm..

ekceli.. sejak meningkat usia ni.. sy semakin sedar.. sy seorang yg tak suka dodok sajer.. kalau dodok sajer sy raser nak demam..br sy tau kenapa ayah sy tak blh dodok diam.. ade ajer yg nak dibuatnyer.. setiap ketika mesti nak buat sesuatu.. masa pada sy perlu d manfaatkan.. smpi sudahnyer.. sya akan jd sgt penat. dan kadang.. keluarga yg terima akibat dr kepenatan sy.. sungguh tak patut.. tp saya mmg macam itu.. erm.. but now kena lbh flexible kan.. sy idup bukan sorang2.. sy ada suami dan anak2..

then sy terpikir.. sy ni kerja tak berapa taun je lagik..dlm 30 tahun..? so whats next?..apa sy akan buat lps sy pencen..? sy mesti ader sesuatu yg blh mengisi masa lapang sy.. so.. i am thinking of a bussines.. ahhaa.. sya mmg tak berbakat lansung buat bizzines.. tp sy mesti coba..

antara biizziness yg saya terpikir utk buat ialah.. bizziness bakery, kedai kek n kuih2 raya.. ermm.. i luvvvvvv.. kuih rayer very much.. aduhai.. dahla poser ni.. nyum2.. poser baru nak masuk 3 arikan.. tp dah sebekas kuih tat gulung sya balun.. hahah..
next option.. nak bukak butik jual baju n todong2.... ni kira selamat jugak sbb tader expired date mcm kuih muih..
next.. nak bukak taska.. @ nurseri.. tp ini risiko tinggi.. tanggungjawab nyer besar.. kena responsible terhadap nyawa manusia yg disayangi ramai orang..

dan semestinya.. option terbaru yg terpikirkan ialah.. menulis..? menulis buku... tp yg terpikir.. sapa agaknyer yg akan baca,,?.. apa agaknya yg nak ditulis.. idea tader.. apa yg nak dicerita..? hidup sy biasa2 ajer.. bukan anak raja2.. bukan student obersea.. yg blh citer pasal jalan2 yg dia lalui.. suasana yg dia rasa masa berbuka di masjid2 agung dia seluruh dunia.. apa yg bestnya saya.. ?.. alah tulis ajer.. org bukan tahu ..!1.. haha.. tdak!!. .mesti dari hati.. kalau kita tak tulis dari hati.. nanti tak kesampaian.. nampak pura2.. nampak nak menunjuk2.. org yg baca blh tahu.. sy juga ingin jadi menulis yg tdak mengaharap nama semata..

erm.. tak kemanayer.. semuanya sy letk kekangan.. risiko semua tanak ambil.. jadik dmana sudahnyer.. maka hidupla saya dlm angan2.. :D.. takperlah.. jauh lagi masa tuh.. bersedia ajer ke arah itu.. susun langkah.. adalah cara yer.. yg penting niatnya kena betul.. dan kalau blh djadikan amal jariah.. itukan lebih baik.. apa lagik yg kita blh bawa.. selain dari doa anak soleh.. dan ilmu yg dimanfaatkan...

wah wah.. sy dapat jdkan blog sy lain dr yg lain.. td sy ada baca.. kata seorang teman.. semuanya cerita pasal makan.. apa yg nak dmasak.. nak dbeli.. sy tak cerita pasal itu.. sy cerita pasal.. apa nak jadi nanti.. bukan cerita org tak ingat mati.. asik kejar dunia yer.. tp saja merancang.. berangan2.. best woo berangan .. hehehe..

apapun..

untuk semua yg membaca.. kalau ader lah kan..

Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak.. semoga.. kita akan jadik lebih baik dari hari semalam..

Kullu A'Min.. wa antum Bikhair...


renung2kan.. dan............. Selamat beramaaaaallLLLLLLLLL...


+ Alif Posa tak..
++ pocher..
+kalau posa.. tak blh makan.. tak blh minum susu.. tak blh nangis2..
++ tak mo la...:D






Bukan Kerana Nama


Jangan kau pandang bibir yang manis
Kerana dia bisa menghancurkan
Jangan kau pandang wajah yang indah
Kerana dia bisa meracunmu
Dengarlah hai teman
Dengarkan bersama
Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangmu
Kita sama semuanya sama
Apa yang ada hanyalah kehidupan
Jangan kau dengar puisi dusta
Kerana dia bisa merosakkan jiwamu
Dengarkanlah puisi di pusaka
Yang telah turun temurun hari ini
Jangan kau alas hatimu itu
Dengan secebis warna kehitaman
Dialah seperti anai-anai
Lambat laun hancurlah dirimu


SeAdaNya

Tuesday, August 18, 2009

HinGuiH

Sekarang tengah hujan.. Alhamdulillah.. pasti turunnya bersama rahmat dan moga ada penawar utk wabak yg dirisau-risau dan dibimbang-bimbang ini. Kesihatan keluarga, juga masih dlm keadaan terkawal.. cuma alif yg masih batuk2 n selsema, wpun ubat dah dekat nak abis sebotol. Tghahari td, berkejar ke klinik, sbb masa itu aje yg ada utk keluar sementara klinik faveret tersebut blm totop.skrg no tangguh2.. Mr hubby plak.. dah batuk2.. tp degil nak main badminton jugak2.. ni sorang lg.. susah btul nak suh pakai mask.. sakan dgn cinta baru dia, sementara blm stat poser.. nak main puas2.. nnti poser letih gamaknyer.. nasib baik kad astro tertukar dgn kad astro di kampung heheh.. boleh la layan cerita i lebih skit.. (kampung nya kad tader sport channel)...

aduhai.. apa la yg boleh dibuat melainkan.. gantung mask kat muka .. basuh tangan sokmo2.. ye la.. kita ajer yg ambil kra .. org lain buat tak pedulik.. bukan cerita takut mati ni.. ini cerita nak jaga diri.. jaga diri kan wajib.. tu yg gue sibuk2 beli mask.. pakai mask.. tahan napas bila bersesak.. tp rg lain selamba dek je sedut hinguih sana sini..

bila student tanya, " puan dah tak sihat ke? "..

"tak sy sihat "..
" abis kenapa pakai mask.."..
"dah kamu tanak pakai.. jd sy pakai le.."..

selebihnya..
kena mintak selamat.. apa nak buat.. kalau dah nasib suara org2 kecik.. sapa la yg mahu dengar kan.. ntah mana suara org2 besar.. sibuk berkempen .. berparti dan berpolitikus agaknyer.. patutla manyak tikus skrg ni.. erm.. k lah.. chow cin cau..



SeAdaNya

Monday, August 17, 2009

TaaGa.. TagaAa.. TaguE...

WHAT IS THE MOST IMPORTANT THING IN YOUR LIFE?

Agree with Kak Zue.. my HeAlTh is the most important..
bila saya sihat.. org di sekeliling saya juga akan sihat..:D..

WHAT IS THE LAST THING THAT YOU BOUGHT WITH YOUR OWN MONEY?

ape ek.. ?.. yupp.. remember now.. just bought a pair of sandal..

WHERE DO YOU WISH TO GET MARRIED?
Di rumah atuk kek kampung.. Alhamdulillah.. tercapai hasrat..

HOW OLD DO YOU THINK YOU WILL BE PERMANENTLY OWNED BY UR LOVE?
25.. tp yg berjaya nyer pd 26..

WHERE WAS THE LAST RESTAURANT YOU HAD DINNER?
kat Kota Bharu.. si alif bising nak air milo.. tak sempat smpi umah.. kena benti minum jap .. n mkn sepinggan mee goyeng..

NAME THE LATEST BOOK THAT YOU BOUGHT?
lama gilerr tak beli buku.. klu beli pun buku anak2.. dapat buku free je.. heheh..

WHAT IS YOUR NAME?
ghaZiRaH

DO YOU PREFER YOUR MOTHER OR FATHER?
My mom.. sbb leh ajak gusip..

NAME A PERSON THAT YOU REALLY WISH TO MET IN REAL LIFE FOR THE FIRST TIME?
erm.. takkan anuar zain pulak.. akakkaak.. tader maknernyer.. nak jumpa Tuk Guru Nik aziz blh..

CHRISTINA OR BRITNEY?
erk.. britney.. :/

DO YOU DO YOUR OWN LAUNDRY?

yah..

THE MOST EXCITING PLACE YOU WANT TO GO?
nk g jepun.. ntah apa yg best ntah.. tp mmg teringin ..

CAMERA OR MP3 OR HP?
HP..

POINT OUT 5 THINGS ABOUT THE PERSON WHO TAGGED YOU
1. My senior
2. AJKO masa my orientation week, waroq youu!!.. jgn tatau.. siap cekak lagik lengan baju kurung dia.. todong 3 segi... ye..
3. Opismate
4. Selalu je kata macam tak reti.. tp reti sebenarnyer..
5. Skrg ni tgh pening2 buat Phd.. wish u all d best..

THINGS I SAY TOO OFTEN?
1. Jangan...
2. kenapa ek..?

BOOK I'VE READ RECENTLY?
introduction to flight.. hak hak.. ilmiah nyer,.. wakakka..

4 SONGS I COULD LISTEN TO OVER AND OVER AGAIN?
1. Walinong sari
2. Kepadamu kekasih
3. Jauh
4. Power of Love

3 THINGS I LEARNED LAST YEAR?
Pesal apa tanya yg taun lepas punyer..? taun ni punyer tanak tanyer ke.. cannot compute la.. long2 ago.. ahahah..

1. cara2 masak tomyam, pastuh taun ni tanya lagik..
2. ontah..
3. ontah..

i am a professor.. lots of thing inside my mind.. tak ingat.. tak ingat.. tak ingat.. mintak mahap penghooni gua..

8 PEOPLE TO TAG?
manyak nyer..

sapo yg baco ni.. sila la jawab kok ghajin..




erm.. bila dah buat tag ni..

bru lah sedar.. betapa boring nya org yg bernama saya nih.. heheheh..

lantoklah..nasibla sapa yg dpt i.. saper suh kawen ngn pompuan boring cam i..


SeAdaNya


SeAdaNya

Thursday, August 13, 2009

Selamat PeranTin baru anGah Padin..

rasa macam fresh.. esok nak nalik kampung.. my couzin yg dulu kocik yo.. sekarang ni dah bosa panjang.. tak sangko.. esok luso dah nak menikah dah.. utk memeriahkan majlis.. kami sekeluarga akan blk ke kg esok.. Mr husband said.. " kita gerak pokol 4 pagik pun tak per yang.. nk blk petang mcm kalut.. " yelah kelas abis pukul 6... ting tong ting tong.. gedebuk gedebak.. pukul 7 baru blh gerak.. blh jawab pukul berapa nak sampai.. baik le.. esok ajer ye.. tp tang nak gerak pukul 4 pagik tuh yg musykil.. anak2 nyer tak kesah le kan.. mesti beri kerjasama punyer.. ni yg nak bawa kereta nih.. blh cayer ke?... ermm.. kita tgk nanti okeh..

this morning dah stat.. ayat2 si alif kata esok nak balik kg.. then masa nk gg nurseri.. abah nye cakap..

"Alif g sekolah yer..?"
" tanak.. ayief nak balik tampung, jumpa atuk .. jumpa cik nono.. "...

dlm banyak2 mak sedara.. cik nono nyer la yg dia plg ingat sekali.. sentuhan magis betul la cik nono nyer nih.. ayat apa da dia pakai daa...

k lah..

Selamat perantin Baru utuk angah Padin.. Lps ni tak blh nakal2 da.. raya pun dah kena cabut undi... Selamat dari Kami sekeluarga...








SeAdaNya

Monday, August 10, 2009

HaTi SuSaH Bukan KepalaNg

i am Not in the mood today..

susah hati..


erm.. ntah la.. ntah apa yg ditulis..

i'm not in the mood today... no body knows.. no body cares.. Full stop!!



SeAdaNya

Wednesday, August 05, 2009

KemARahaN TerLAMpAu

MArahnyer saya..
bila la sy blh bersabar?..ala-ala kak zue.. IDJINKAN saya marah2 hari ini.. dan semakin ramai yg memijak2 kepala nampaknyer.. dlm minggu ni.. dah dua kali sy menggigil sbb terlalu marah.. sangat.. yg pertama tuh.. nnti la sy cerita.. yg saya nak cerita.. yg baru je berlalu lbh kurg sejam yg lepas..

begini ceritanya... teng teng teng.....

saya ke pejabat pos.. ada keperluan mengepos ekspres .. sheshuatu kak zue.. hik hik.... bersama cik yati.. cik yati ader kelas ..pukul 3.. kami pergi dlm pukul 2 mcm tuh.. ala.. pos ekspres.. mcm beli setem la kan.. no need to beratur or amik nombor kan.. so tak kan amik masa yg lama.. masa smpi di pejabat pos tu .. kat mana..? kat CAREFOUR SBERANG JAYA okey.. tggu la kejap mereka yg berusan di kaunter.. kaunter ader 4.. yg buka satu.. okey.. maybe dorang baru nak lunch kan.. i pun manusia.. ada hati perut..

2.05++ ptg.. di kaunter 1.. ( seorg lelaki yg jaga)

+ "nak pos ekspress satu.."
- " pos kspress kena amik no kak.."
+ "ha yeke..?"..(dlm hati dah mengeluh dah.. masa tuh dah 2.10.. aduhai)

masa tuh no.. 1167.. no sy 1173.. ye lah tak ramai sgt.. tp sy plan benda tuh tak amik makn masa lama.. sbb cik yati ader kelas.. mcm beli setem.. beli pastuh seme sy buat senirik.. tulis.. tampal.. dan pos.. takkan nak que haidar jugak..

ok.. tak pa lah.. amik jugak no.. tggu jugak.. kalau lama sgt chow..

tiba2.. bukak lg satu kaunter.. cepat la sikit jdnyer kan..

smpi la turn sy.. masa tuh dah kalut2 dah nak cepat...sy pun terbagi la tiket no tu kt org yg jaga kaunter.. mcm apa ntah punya kalut .. tak blh pikir.. kaunter ni sorang minah jaga..

+"pos ekspress satu"
-ve:"nak apa ni"
+"pos ekspress satu"
-ve: "yg mana"
+"yg mcm ni".. smbil tunjuk yg aku pegang..
-ve:"pos ekspres amik kat kaunter sana.."(smbil refer kat kaunter mamat yg mula2 td..)
+"lorr.. pulak dah.. tlg la.. sy nak cepat sgt ni..dah lambat ni".. (dah takkan aku nak tggu lagik.. ini turn aku kan.. takkan ko nak suh aku pegi sana pulak..)
-ve:"yelah.. pergi la amik sanaaa!!" suara dia agak tegang dekat situ..

yg aku ni.. pegi lah jugak sbb nak cepat..
dalam hati.. mmg dah marah sgt..
dia buat aku mcm org bodoh!!.. tangan dah menggigil..


lps kaunter mamat tu clear..
mamat kaunter tu pun tanya aku.. masa tuh pikiran dah tak fokus...

-"ye nak apa"..
+"nak pos ekspress.."
-"yg mana tu cik.. yg ni ke.."
+"ye.." masa ni akuh plak marah..

smbil tu dia duk sembang ngn member dia.. masa tak fokus tuh gue dengar dia cakap camni..

mamat -: hang tadak ka..?
minah-ve: kat akuh dah habih...

ooo.. dah habis ropanyer.. pasal apa ko tak bangun n amik.. sbb tu kerja engkau.. yg ko suker2 nak pas2 aku macam bola futsal apa kejadanyer.. pastuh siap nak marah aku pulak..

bertambah menggil la akuh.. meluat menyampah.. eeee...

macam ke hapa ntah tulis kat pos ekspress tuh.. menggigil satu badan.. geram punyer psl..

lps masuk dlm tong.. tgk dah tader org kat pejabat tuh.. ader sorang je kat kaunter..

marah2 jugak.. tp masih ader hati perut.. tak mo la jatuhkan maruah org ... pastuh pijak2 dgn kaki kan..

sy pun pegi dkt kaunter.. tgk minah tu dah masuk dlm.. buat2 kerja apa ntah..

lps kaunter clear.. sy cakap kat mamat td..

+"blh tak panggil kakak tadik"
-"kakak mana tuh"
+"kakak yg marah saya tadi.."

maka mamat tuh dgn akurnya panggill..

bila minah tu pandang je saya.. sy pun cakap..

"Lain Kali.. cakap elok-elok dengan saya.. saya ni pelanggan.."

.. sambil angkat jari telunjuk.. tuding ke muka dia.. semua opis met dia dengar.. customer je tader..
terus sy berpaling... tak mo bg chance dia cakap sepatah pun.. sy nak dia rasa betapa geram nyer bila kita takder peluang nak bela diri.. dibuat mcm sampah sarap tader perasaan... hampeh..!!

kenapa la dia tak pakai name tag.. klu pakai mmg amik nama.. buat report ke .. tulis kat paper ke..

ntah la.. tak paham saya.. saya rasa dunia nih sepatutnya aman.. dan sepatutnya semua org menghormati hak org lain.. bertolak ansur.. penerimaan dan bertanggung jawab...


dan.. saya juga perlu lebih bersabar kan.. tp niat saya... saya mahu mereka yg berkuasa.. bila kita berpangkat.. berjawatan.. kita juga harus bertanggungjawab.. dan bukan g makan gaji buto.. erks... dan.. dan.. dah lah.. kan saya dah kata ..s y tengah marah.. maka .. idjinkanlah ye.. ..



kak tie,
miss you la kak...
sy tgh risau ni.. apa la yg saya tulis kat sampul pos ekspress td.. entah smpi entah kan.. tdak.. aduyyai...


harap2 sampai la... phooh.. phooh.. sembur sikit.. dah la menda tu penting...

:(...




SeAdaNya

Monday, August 03, 2009

UnDer conStrucTioN

CerEwet nyer sayer.. dah berskin2 .. dituko.. tp tak menepati cita rasa.. last2.. yg simpel mimpel ini jugak jd penyejuk mata.. but still kena touch up lagi.. tp sudah la mengoogle Blog skin @ template.. lotih mato den..

banyok bondo tertangguh.. tp tak blh tinggal.. ketagihan ni melampau.. bila dah stat .. kena abis kan.. tp tulah.. perlu bertindak rasional..

ok.. nak cerita apa hari ni.. erm.. heheh arinih pektis2 poser..ye ke pektis.. ke terpaksa..? hahaha.. dah dua tawun.. sy poser penuh.. tahun yg pertama .. sbb mengandung kan si FiQah.. yg kedua.. Masa menyusukan dia.. heeh.. 2 tawun penuh..
tp ada baki poser yg tak berganti.. masa BF si Alif.. masa ni baruu lg jd Ibu .. jd lembek skit.. skit2 tak larat.. skit2 tak larat.. alkisahnyer.. tak terganti2.. fidyah ajer dah dua tawun bayor.. ingat tawun ni nak setel kan je la.. asik duk bertangguh.. bukan manyak pun.. tak smpi seminggu.. teruk kan..

pagi tadik bersahur roti kukus.. ngn vico.. lps tuh mnum segelas air 'totong' (alif sebut air kosong mcm ni..) pastuh nak ilangkan rasa hanyir telur n susu tuh.. sy minum la suku cawan peel fresh.. oo ya .. tdak dlupa.. sebiji kurma ye tuan2 dan puan... alhamdulillah..
wpun pg td sy ngamuk2 skit.. sbb lapo.. jahat kan.. sian student i.. tp masih blh bertahan.. n now dah dekat pukul 6.. about one and half an hour to go.. kira oklah.. mungin esok blh poser lagik..
rajin la plak yer... ha lah.. dah tinggal tak bapa hari je lagik seblm Ramadhan menjelang..

Oklah.. ape da merapu da..
nak study skit...

nnti nak ajar org tak pandai.. payah plak nak menjawab.. jawab kat dunia saja takpa..
nun kat sana.. KAlau tak der tanggung jawab.. ko tanggung le ... oklah..

esok sembang lagik...

daaaaa.....



SeAdaNya