SeDetIk LebIh

Tuesday, February 24, 2004

i aPpReaCiate it


to whom it may concern...
thanks...

SeAdaNya

Saturday, February 21, 2004

sELaMAt taHuN BaRu

Alhamdulillah........
Engkau golongkan hamba-Mu ini dalam kalangan mereka yang bersyukur...Aminn..


SeAdaNya

Tuesday, February 17, 2004

zoo

from taiping with love..mueheheheheh..nyalan2...
amik angin...amik asap....

masuk zoo...

...

mamorset and tamarin....
binatang yg paling menarik hati kat zoo tuh...
antara binatang yg paling aktif kat zoo tuh..
rasanya binatang yg heppi duk kat zoo tuh...ialah geng2 monyet jer..
yg lain semua macam terseksa jer duk kat dalam kandang..
paling kesian ngk org utan...
dah tua ..nak jalan pun tak larat...
sampai tua dia..tak merasa...g melancong tempat lain...:(..
duk aa kat dalam zoo tuh...

binatang2 lain plak..macam dah boring duk dlm zoo tuh...tak mencabar agaknya...kebanyakan binatang semuanya tdo...
ntah kenyang..ntah bosan..tataulah...:D..

kejam ker pengasas zoo nih?
perlu ke ada zoo kat dunia nih?
.......................................................ntah....pusing balik..pusing balik...

niat jugak yg di tgk...
hati jugak yg di lihat DIA...

apa niat asal zoo d tubuhkan...
.....utk jadik salah satu pusat penyelidikan utk tambah pengetahuan...
.....utk menjadi pusat pemeliharaan...agar binatang ciptaan-Nya tdak pupus di ancam manusia bernafsu binatang...
atau .....semata2 utk mengaut keuntungan....:|


pendapat...pendapat...!!idea idea...!!














SeAdaNya

Monday, February 16, 2004

Anak Kecil dan Seketul Batu

copy and paste......

Seorang Executive muda yang berjaya sedang memandu
disebuah perkampungan di pinggir Bandar. Ia memandu
agak laju dengan sebuah kereta WAJA yang berprestasi
tinggi yang baru sahaja dibelinya. Sambil ia memandu
perlahan-lahan ia sedang memerhatikan seorang anak
kecil dicelah-celah kereta yang diletakkan ditepi
jalan , ia memperlahankan keretanya untuk melihat
sesuatu yang difikirkannya.

Seelok-elok sahaja kereta Waja tersebut melintasi
kawasan tersebut ; anak kecil tidak kelihatan tetapi
seketul batu dilontarkan tepat mengena pintu disebelah
kanan kereta Waja tersebut.

Apalagi Executive muda tersebut menekan brek sekuat
hatinya dan berundur ke tempat dimana Anak kecil tadi
berdiri. Dengan marahnya dia keluar dari kereta terus
meluru ke arah Anak kecil , menarik tangan anak kecil
dan menghempasnya ke kereta yang terletak ditepi jalan

dan terus memarahi Anak kecil tadi :

" Apa ni ? Siapa awak ? dan apa ke jadahnya awak
berada disini ? Itu kereta baru , mahal dan susah nak
baiki ? Awak tau tak ? Kenapa awak buat ini semua ?
jerit Executive tersebut.

Anak kecil itu tunduk sedih , sayu dan memohon maaf ;

" Saya meminta maaf Pakcik, Saya tak tahu apa patut
saya buat , ia merayu . Saya melontar batu kerana tak
ada orang yang berhenti disini apabila saya panggil".

Dengan linangan air mata ia menunjukkan ke satu sudut
yang tidak jauh dari situ. "Itu abang saya , ia jatuh
dari kerusi roda dari tebing disebelah dan tak ada
orang yang dapat mengangkatnya kembali. Boleh tak
Pakcik menolong saya , ia cedera dan ia terlalu berat
untuk saya.

Dengan rasa terharu,Executive muda tersebut melepaskan
anak kecil tersebut dan terus mengangkat abangnya dan
meletakkannya kembali ke kerusi roda.

Terima kasih , pakcik, Saya doakan pakcik selamat
dunia dan akhirat.

Tak dapat digambarkan dengan perkataan , Executive
muda hanya melihat dengan sayu, Anak kecil tersebut
menyorong abangnya yang cacat dan cedera pulang menuju
ke rumahnya. Anak sekecil itu boleh mendoakannya akan
kesejahteraan hidupnya.

Executive muda tersebut berjalan perlahan ke arah
kereta , WAJA kemek teruk tetapi ia membiarkan saja
tanpa dibaiki. Ia mengigatkannya bahawa kita tidak
perlu berkejar-kejar dalam kehidupan ini sehinggakan
seseorang melontar batu hanya kerana hendakkan
perhatian .


Pengajaran
Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah,
bersuka-ria tanpa kesedihan, Panas tanpa hujan tetapi
ia memberi kita kekuatan, menenangkan kita semasa
kesedihan dan menunjukkan jalan yang sebenar-benarnya.
Janganlah kita sombong dengan kelebihan yang sementara.






SeAdaNya

Friday, February 06, 2004

seloka cak kun cak

Satu masa yang telah silam
Tak dapat diambil kembali

Melayu mashyur serata alam
Hidup mewah gagah sekali

Pahlawan kita nama terbilang
Ditakuti ramai perwira

Melawan musuh tak terbilang
Gerak semangat kerana bangsa

Kelekaan jangan dikenang
Lautan duka kelak dikenang

Hampir tinggal sehelai benang
Bencana sengaja dipinang

Jika perhati bangsa dagang
Kapak beliung ditangan memegang

Kekayaan hendang diregang
Akhirnya saudagar pangkat dijulang

Disulami syair termahsyur
Usahlah berdengkur
Kita yang bertafakur

Yang mana khilaf tegur menegur
La..la...la..la...

Kulitnya bersih, hati pun bersih
Budi yang baik hatinya pengasih

Kulitnya bersih hatipun bersih
Memikul belati tiada memilih

Jadikan bersih hatipun bersih
Berkata bermulut fasih

Jadikan bersih, hatipun bersih

Dialah khazanah pintu terpilih
a.a.aa...aa

Awak yang payah membelah ruyung
Orang bertandang yang beroleh untung
Akhirnya kita tak akan dihitung



SeAdaNya